Saab i szwedzkie siły zbrojne podpisały nowy kontrakt na świadczenie przez koncern usług serwisowych związanych z utrzymaniem w sprawności samolotów szkolno-treningowych Saab 105 (Sk 60). Umowa o wartości 875 milionów koron szwedzkich (374 miliony złotych) będzie obowiązywała do 2025 roku i zawiera opcję przedłużenia o kolejny rok. Wskazuje to, że mimo chęci rozpoczęcia szkolenia na nowym typie samolotu już w 2023 roku Saaby 105 pozostaną w służbie dłużej.

Podpisanie kontraktu oznacza, że Saab pozostanie głównym dostawcą i będzie odpowiedzialny za serwisowanie, utrzymanie zadanego stopnia gotowości operacyjnej i dostępność samolotów do dyspozycji szwedzkich sił zbrojnych. Jest to kontynuacja podobnej umowy, które obowiązywała od 2015 roku.

– Ten kontrakt gwarantuje, że szkolenie szwedzkich pilotów wojskowych będzie kontynuowane na dobrym poziomie, a flota Sk 60 będzie dostępna jeszcze przez kilka lat – powiedziała Ellen Molin z Saaba.

Sk 60 jest konstrukcją z długą historią. Pierwszy lot wykonał w 1963 roku, a do służby wszedł cztery lata później. Poza zadaniami szkolno-treningowymi może być wykorzystywany również jako samolot dyspozycyjny. Szwecja posiada czterdzieści sześć maszyn tego typu. Jedynym ich zagranicznym użytkownikiem została Austria.

Zobacz też: Pierwsze transportery BVS10 dostarczone Austrii

(Informacja prasowa)

Saab