Koncern BAE Systems przekazał austriackim siłom zbrojnym pierwsze cztery przegubowe wszędołazy BvS10. W ramach kontraktu z 2016 roku BAE Systems dostarczy Austriakom trzydzieści dwa wozy w konfiguracji transportera opancerzonego.
Pierwsza transza BvS10 będzie eksploatowana przez 24. batalion 6. Brygady Piechoty Górskiej, który odgrywa wiodącą rolę w inicjatywie szkolenia jednostek górskich Unii Europejskiej (Mountain Training Initiative), a także przez 2. batalion inżynieryjny, który zapewnia wsparcie bojowe w terenie górzystym. Uroczyste przekazanie pojazdów odbyło się 21 i 22 lutego w Tyrolu i Salzburgu. W obu ceremoniach wziął udział austriacki minister obrony Mario Kunasek. Obecni byli także przedstawiciele szwedzkiego rządu i przedsiębiorstwa BAE Systems Hägglunds – producenta BvS10.
Austriackie BvS10 w konfiguracji transportera opancerzonego otrzymały bogate wyposażenie, w tym system obserwacji dookólnej obejmujący sześć kamer telewizyjnych/termowizyjnych oraz wyświetlacze w przedniej i tylnej części kabiny polepszające świadomość sytuacyjną. Mają też zdalnie sterowany, chowany moduł uzbrojenia, który może być obsługiwany zarówno przez strzelca, jak i przez dowódcę.
– Przekazanie tych wszechstronnych pojazdów jest przełomowym momentem w umowie na dostawy BvS10 do Austrii – powiedział Peter Nygren, wiceprezes BAE Systems Hägglunds do spraw rozwoju biznesowego. – Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych postępów i bardzo pozytywnej reakcji austriackiego wojska. Oczekujemy, że ostatnie wozy zostaną dostarczone jeszcze w tym roku.
– Wóz Hägglundsa to pierwszy pojazd bojowy dla austriackiej piechoty górskiej, który umożliwi chroniony transport żołnierzy podczas operacji alpejskich i w trudnym terenie – powiedział minister Kunasek. – Pomoże nam skoncentrować się na naszych podstawowych zadaniach obronnych.
BvS10 ma za sobą służbę bojową w Afganistanie, w Republice Środkowoafrykańskiej, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie. Austria stała się piątym użytkownikiem wozów tego typu, po Francji, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Łącznie na świecie sprzedano już 12 tysięcy pojazdów z rodziny BV, zapoczątkowanej przez słynny przegubowy transporter Bandvagn 206. Mogą one być używane do transportu personelu lub ładunków zarówno podczas działań bojowych, jak i podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych.
Zobacz też: NATO i Austria tworzą dowództwo operacji specjalnych
(informacja prasowa; na fot. BVS10 holenderskich wojsk lądowych)