Głównodowodzący rosyjskiej marynarki wojennej Władimir Koroliow powiedział dziennikarzom, że jeszcze nie wybrano typu okrętu podwodnego, który jako pierwszy otrzyma napęd niezależny od powietrza. Wbrew poprzednim zapowiedziom, według których miał być nim Sankt-Pietierburg projektu 677 Łada (zobacz też: B-585 Sankt-Pietierburg otrzyma system AIP), sytuacja może ulec zmianie.

Rosjanie deliberują nad opłacalnością montażu nowego, określanego jako ultracichy, napędu na starszych i awaryjnych okrętach. Tym bardziej, że okręty typu Łada nie zdały egzaminu w rosyjskiej marynarce wojennej i dlatego też podjęto prace nad nowymi okrętami piątej generacji o kryptonimie Kalina.

Według nowych planów ostateczna decyzja zostanie podjęta po zakończeniu prac rozwojowych, choć Rosjanie już teraz coraz bardziej skłaniają się ku umieszczeniu ogniw paliwowych Kristal-27E na konwencjonalnych okrętach nowej generacji typu Kalina. Zdaniem Koroliowa proces projektowania i budowy tego napędu jest skomplikowany i wieloaspektowy, a także nie zależy od samej marynarki wojennej.

Projektowaniem ogniw paliwowych Kristal-27E zajmuje się Centralne Biura Konstrukcyjne Rubin. Mające zapewniać okrętowi zdolność do marszu z małą prędkością w zanurzeniu przez 15-20 dni. Z pewnością trafią na wyposażenie modułowych okrętów typu Amur 1650/950. Pod koniec 2015 roku Igor Wilnit, dyrektor generalny CKB Rubin, powiedział, że próby morskie systemy z zamkniętym obiegiem rozpoczną się już w 2016 roku. Prace rozwojowe jednak bardzo się przeciągały i było wiadomo, że pierwotne zapewnienia będą weryfikowane.

Z czasem stało się oczywiste, że Sankt-Pietierburg nie skorzysta z dobrodziejstw nowych ogniw paliwowych zgodnie z planem. Mają one być gotowe do użycia do 2020 roku, zaś budowa okrętów typu Kalina wystartuje na początku roku 2018 (zobacz też: Start budowy Kaliny w 2018 roku).

(navyrecognition.com)

Mike1979 Russia, na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0