Przedsiębiorstwo Urałwagonzawod poinformowało o przekazaniu rosyjskim siłom zbrojnym pierwszej transzy ciężkich pojazdów rozminowania BMR-3MA. Rosyjskie ministerstwo obrony nie sprecyzowało ile sztuk pojazdów odebrało. Dostawę zrealizowano w ramach państwowego programu zamówień w dziedzinie obrony.

BMR-3MA zbudowano na bazie podwozia czołgu T-90 i wyposażono w nowy jednoczęściowy trał przeciwminowy, ulepszony klimatyzator i nowy system komunikacji. Ponadto przedział załogi jest szczególnie chroniony kostkami pancerza reaktywnego. BMR-3MA przeszedł wszystkie testy kwalifikacyjne zgodnie z wymaganiami technicznymi. Przedstawiciel Urałwagonzawodu powiedział, że wprowadzenie tego pojazdu do służby liniowej w znaczny sposób podniesie zdolność rozminowania i bezpieczeństwo konwojów.

Urałwagonzawod oferuje również wariant tego pojazdu przeznaczony na eksport i oznaczony BMR-3MS. Według przedstawicieli tego przedsiębiorstwa pojazd ten jest zdolny do eliminacji wszystkich typów min przeciwpancernych wyposażonych w zapalniki mechaniczne, zbliżeniowe magnetyczne i zdalnie sterowane. Pojazd ma być szczególnie skuteczny w przypadku przeciwdziałania zdalnie odpalanym improwizowanym urządzeniom wybuchowym, dzięki wbudowanemu szerokopasmowemu zagłuszaczowi. BMR-3MS może transportować do trzech inżynierów, ale w przeciwieństwie do BMR-3MA nie jest możliwe zdalne sterowanie nim.

Poza tym producent zapewnia, że BMR-3MS charakteryzuje się wyjątkowo wysokim poziomem ochrony przed minami w porównaniu z platformami rozminowywania skonstruowanymi na bazie opancerzonych pojazdów, na przykład pojazdem inżynieryjnym M1132 Stryker z trałem przeciwminowym. Poziom ochrony zbliżony jest do tego, którym dysponuje T-90. Do samoobrony wykorzystuje karabin maszynowy Kord kalibru 12,7 milimetra, który również służy jako środek rozminowywania ad hoc, gdyż usuwa miny widoczne gołym okiem.

BMR-3MS rozminowuje wskazany obszar prędkością dwunastu kilometrów na godzinę. Przy wadze czterdzieści cztery tony porusza się ze średnią prędkością 45–50 kilometrów na godzinę. Napędzany jest silnikiem W-84MS o mocy 840 koni mechanicznych. Z dodatkowymi zbiornikami paliwa pokonuje odległość około 550 kilometrów. Pojazd wyposażono również między innymi w system ochrony przeciwko oddziaływaniu broni masowego rażenia (nuklearnej, biologicznej, chemicznej i radiologicznej), system generowania dymu, zestaw do brodzenia w wodzie wody i ręcznie sterowany żuraw o udźwigu 2500 kilogramów.

Zobacz też: MAKS 2017: Zaprezentowano śmigłowiec Mi-171Sz-WN

(janes.com, armyrecognition.com)

Aleksey Kitaev, na licencji CC BY-SA 3.0