Kłopoty z utrzymaniem sprawności technicznej, jak się okazuje, ma nie tylko lotnictwo US Navy i US Marine Corps. Mają je także jednostki pływające amerykańskiej marynarki wojennej, w tym okręty podwodne typu Los Angeles.

Podczas gdy prezydent Trump roztacza wizje rozbudowy w całym przekroju sił zbrojnych, poważnym zagadnieniem stało się bieżące utrzymanie okrętów będących już w służbie. Jak podaje USNI News, ponieważ fundusze na działanie US Navy przydzielano w sposób maksymalnie zachowawczy i w wysokości mało adekwatnej do realnych, nawarstwiających się potrzeb, z części prac remontowych rezygnowano bądź przekładano je na inne terminy. Skutek jest taki, że – na przykład – w ciągu trzech ostatnich lat żaden przegląd remontowy lotniskowców nie skończył się w zaplanowanym terminie.

Także sama marynarka, zmuszona do wybierania między remontami okrętów a budową nowych jednostek, często dokonywała niekorzystnych wyborów. Mimo zwiększania zatrudnienia w stoczniach dokuczliwy stał się niedobór doświadczonej kadry i zły stan eksploatowanej ponad miarę infrastruktury.

Problemem są szczególnie remonty uderzeniowych okrętów podwodnych. Prace wokół USS Albany (SSN-753) przedłużyły się do czterdziestu ośmiu miesięcy z powodu niedotrzymania harmonogramów i braku siły roboczej w stoczniach, które skupione są głównie na naprawach lotniskowców i okrętów podwodnych przenoszących pociski balistyczne. W tym czasie członkowie załogi musieli wypłynąć w rejs na pokładach innych jednostek.

remonty amerykańskich okrętów

USS Albany
(fot. US Navy / Photographer’s Mate 2nd Class Steven J. Weber)

Nie lepiej przedstawia się sytuacja z USS Boise (SSN-764), który w oczekiwaniu na wizytę w stoczni stoi w porcie Norfolk, a tymczasem utracił certyfikaty uprawniające go do pływania w zanurzeniu. Według Defense News do końca tego roku podobny los spotka pięć kolejnych jednostek.

Ratunkiem może być skierowanie części okrętów podwodnych do remontów w mniejszych, niepodlegających marynarce stoczniach. Przykładowo USS Montpelier (SSN-765) przechodzi remont w General Dynamics Electric Boat. Ta opcja ma być jednak szerzej dostępna dopiero około 2019 roku, przy mniejszym zakresie robót, nie obejmie możliwości wystąpienia prac nadplanowych, a na domiar złego wcale nie będzie tańsza.

Nowa administracja Pentagonu pracuje nad rozwiązaniem problemu, gdyż jak na razie w niezbyt jasnych barwach rysują się także perspektywy na bieżący rok. Jeśli nie pojawią się większe środki, może dojść do przesunięcia na rok budżetowy 2018 przeglądów remontowych czternastu jednostek: krążownika, okrętu podwodnego, sześciu niszczycieli, trzech okrętów desantowych i trzech trałowców.

(usni.org, defensenews.com; na zdj. tytułowym USS Montpelier)

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Kelvin Edwards