Południowokoreańska agencja do spraw obrony w dniach 24–26 września dokonała kluczowej oceny projektu myśliwca KF-X. Wynik analiz jest pozytywny, co otwiera drogę do produkcji prototypu, którego prezentacja jest planowana na pierwszą połowę 2021 roku. Jeśli wszystko będzie przebiegało zgodnie z harmonogramem, pierwszy lot powinien się odbyć w pierwszej połowie 2022 roku, a zakończenie fazy rozwoju jest zaplanowane na 2026 rok.

W czasie ostatniej analizy zespół ekspertów składający się z przedstawicieli instytucji rządowych – w tym sił powietrznych – i specjalistów cywilnych sprawdził 390 elementów, badając, czy odpowiadają one zakładanym wymaganiom. Stwierdzono, że wszystkie sprawdzone elementy odpowiadają specyfikacji.

Wcześniej osobnym badaniom poddano radar AESA opracowywany przez spółkę Hanhwa we współpracy z izraelską firmą Elta Systems. Również radar spełniał określone w programie kryteria. W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie fazy testów radaru w powietrzu przy wykorzystaniu latającego stanowiska testowego.

KF-X będzie napędzany dwoma silnikami General Electric F414, które są stosowane między innymi w Super Hornetach czy Gripenie E. Pełnowymiarową makietę samolotu będzie można zobaczyć po raz pierwszy w czasie zbliżających się targów Seoul International Aerospace and Defense Exhibition. Dalszy rozwój samolotu będzie jednak uzależniony od dostępności funduszy, tymczasem uczestnicząca w programie Indonezja, która miała wyłożyć równowartość 5,4 miliarda złotych, przekazywała dotąd swój wkład finansowy z opóźnieniem.

Zobacz też: Hyundai Rotem wznowił produkcję czołgów K2 Black Panther

(flightglobal.com)

Korea Aerospace Industries