11 lipca służba prasowa brazylijskiego koncernu Embraer poinformowała o podpisaniu kontraktu z portugalskim ministerstwem obrony w sprawie pozyskania przez tamtejsze lotnictwo wojskowe średnich samolotów transportowych KC-390.

Lizbona zamówiła pięć samolotów, a do tego symulator treningowy i wsparcie logistyczne na dwanaście lat. Portugalczycy będą mogli skorzystać z opcji pozyskania szóstej maszyny. Wartość kontraktu wyniosła 827 milionów euro. Embraer z umowy wywiąże się w latach 2023–2027, dostarczając jeden samolot rocznie.

Podpisanie kontraktu nie może zaskakiwać, gdyż negocjacje w tej sprawie trwały już od dawna, a plany pozyskania tych maszyn sięgają nawet 2010 roku. Wówczas podpisano list intencyjny i zdecydowano, że Força Aérea Portuguesa zastąpi nimi obecnie eksploatowane pięć samolotów C-130H Hercules. Decyzję o wyborze KC-390 podjęto już w sierpniu 2017 roku.

Tym samym Portugalia stała się pierwszym użytkownikiem eksportowym KC-390. Wcześniej dwadzieścia cztery maszyny zamówiły wojska lotnicze Brazylii. Ponadto kilka państw jest zainteresowanych nabyciem maszyn tego typu i podpisały już listy intencyjne. Argentyna i Chile chcą kupić po sześć maszyn, Kolumbia wyraziła zainteresowanie dwunastoma, a Czechy – dwoma.

Embraer nie spoczywa na laurach i kontynuuje wysiłki na rzecz zdobycia szerszego grona klientów. Prawdopodobnie weźmie udział w dialogu technicznym na „średni samolot transportowy – DROP”, ogłoszonym w maju przez Inspektorat Uzbrojenia. Dialog zostanie przeprowadzony w terminie od sierpnia 2019 roku do kwietnia 2020 roku. W postępowaniu tym poszukiwany będzie następca samolotów C-130E Hercules.

W kwietniu koncern zaprezentował pierwszy egzemplarz seryjny KC-390 i poinformował, że razem z prototypem bierze on udział w ostatniej fazie cyklu prób w locie. Próby te zakończą się deklaracją o gotowości KC-390 i staną się przepustką do przyjęcia do uzbrojenia w brazylijskich siłach powietrznych.

Zobacz też: Portugalskie Pandury II z wyrzutniami TOW

(informacja prasowa Embraera)

Embraer