Na portalu Breaking Defense pojawiły się zdjęcia pierwszego bojowego wozu piechoty M2 Bradley wyposażonego w aktywny system ochrony pojazdów Iron Fist w wersji lekkiej (Iron Fist Light). Fotografie po raz pierwszy opublikowała izraelska spółka Rada Electronic Industries, podwykonawca izraelskich przedsiębiorstw Elbit Systems i IMI Systems. Jej zadaniem jest dostawa komponentów dla Iron Fist montowanego na Bradleyach, w szczególności stacji radiolokacyjnych odpowiedzialnych za identyfikację i śledzenie nadlatujących pocisków z dowolnego kierunku.

Rada jest beneficjentem krótkoterminowych kontraktów na dostawę radarów do testów wyposażenia Bradleyów wchodzących w skład jednego Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego. Obecnie program wyposażenia wozów tego typu w Iron Fist znajduje się, w drugiej fazie, do której przeszedł w grudniu 2018 roku. Wówczas poinformowano, że Amerykanie planują wyposażyć w Iron Fist jedną brygadę M2. Planuje się pozyskanie systemów dla 138 wozów i bliżej nieokreślonej liczby systemów zapasowych.

Obecna faza potrwa aż do 2021 roku. Rok później Bradleye z Iron Fist mają osiągnąć gotowość operacyjną. Razem z aktywnym systemem ochrony pojazdów pojazdy otrzymają pancerz reaktywny, układ ostrzegania przez opromieniowaniem wiązką lasera, a także systemy zarządzania sygnaturami akustycznymi, cieplnymi, elektromagnetycznymi i radarowymi.

Na zdjęciach widać zainstalowane na wieży cztery stacje radiolokacyjne i wyrzutnie efektorów (antypocisków). W środku pojazdu znajdują się również panele do obsługi systemu. Ponadto uwagę zwraca brak lufy armaty automatycznej M242 kalibru 25 milimetrów. Zestaw Iron Fist stosunkowo trudniej jest zainstalować na pojeździe mniejszym z uwagi na mniejsze rozmiary wieży, na której nagromadzonych jest więcej elementów.

Na stosunkowo małej przestrzeni znajdują się wspomniana armata, karabin maszynowy M240C kalibru 7,62 milimetra, anteny, czujniki systemu kierowania ogniem i dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW. Zagęszczenie elementów wpływa na ich instalację i dostęp do nich, a tym samym konieczność poświęcenia większej ilości na czasu na program integracji.

Zobacz też: Lżejszy Trophy przejdzie testy na Bradleyach

(breakingdefense.com, armyrecognition.com)

materiały prasowe Rada Electronic Industries