Potentat tureckiej branży zbrojeniowej Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM) poinformował o podpisaniu z Prezydium Przemysłu Obronnego (SSB) umowy na zaprojektowanie nowego typu kutra rakietowego. Projekt realizowany jest pod kryptonimem Turkish Type FAC. Sam kontrakt podpisano już 31 sierpnia 2020 roku, jednak STM ujawniło informację dopiero 29 grudnia. Umowa obejmuje określenie wymagań systemowych, wybór koncepcji, projekt wstępny i przygotowanie docelowego kontraktu na budowę okrętów.

Wymagania stawiane przez SSB są jeszcze dość ogólne. Zamawiający chce okrętu umożliwiającego realizację zadań ustanowienia i utrzymania kontroli obszarów morskich leżących w strefie odpowiedzialności tureckiej marynarki wojennej. Spekuluje się, że Turkish Type FAC będzie bazować na zaprezentowanym przez STM w roku 2016 projekcie FAC-55. Jest to kolejny modułowy typ okrętu, który w zależności od życzenia klienta można dostarczyć w konfiguracji kutra rakietowego lub pełnomorskiego patrolowca.

FAC-55 to dość konwencjonalny projekt nowoczesnej jednostki o ograniczonej wykrywalności. Wyróżniająca cechą projektu jest potężny układ napędowy w konfiguracji COGAG o mocy 28 megawatów (38 tysięcy koni mechanicznych), umożliwiający rozwijanie prędkości przekraczających 55 węzłów. Napęd zapewniają trzy pędniki strugowodne.



Projekt przewiduje stosunkowo niedużą jednostkę o wyporności około 535 ton i długości 62,67 metra. FAC ma operować przy stanie morza do 5 i mieć zasięg tysiąca mil morskich przy prędkości 20 węzłów.

Uzbrojenie przewidywane dla konfiguracji kutra rakietowego jest stosunkowo silne. Składa się z armaty kalibru 76,2 milimetra, dwóch zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia STAMP, wyrzutni pocisków przeciwlotniczych RAM i dwóch poczwórnych bloków wyrzutni pocisków przeciwokrętowych. Tymi ostatnimi mogą być, w zależności od klienta, amerykańskie Harpoony lub tureckie ATMACA.

Dodatkowe wyposażenie stanowi łódź półsztywna. Projekt nie przewiduje pokładu misyjnego z możliwością rozmieszczenia kontenerów z wyposażeniem specjalistycznym. Ogranicza to wielozadaniowość FAC-55 i wyraźnie wskazuje, że ten innowacyjny projekt powstał przede wszystkim z myślą o działaniach bojowych.

Kutry rakietowe są licznie reprezentowane w tureckiej marynarce wojennej, w linii jest ich obecnie dziewiętnaście. Najnowsze z nich, sześć jednostek typu Kılıç II, weszły do służby w latach 2005–2010. Najstarsze kutry, typów Doğan i Rüzgâr, które weszły do służby w latach 70. i 80., przeszły modernizację, obejmującą wymianę sprzętu elektronicznego.

Zobacz też: Bułgaria zamówiła okręty patrolowe OPV 90

(navalnews.net, savunmasanayist.com)

STM