Nigeryjskie siły powietrzne przywróciły do służby trzy samoloty szkolno-bojowe L-39ZA, które zostały wyremontowane w Nigerii przez Aero Vodochody przy współudziale nigeryjskich techników i inżynierów. Samoloty zostały przekazane 403. Szkole Lotniczej 21 czerwca.

Uczestniczący w ceremonii przekazania samolotów szef sztabu nigeryjskiego lotnictwa, generał broni Sadique Abubakar, powiedział, że jest to kolejny krok milowy do zapewnienia szkole warunków do nieprzerwanej działalności. Dodał, że przeprowadzone w kraju prace remontowe są elementem szerszego planu mającego na celu wykonywanie lokalne jak największej liczby przeglądów i remontów wszystkich typów statków powietrznych. Pozwoli to na zaoszczędzenie znacznych sum pieniędzy, które będzie można wydane na inne cele.

Generał Abubakar wyraził zadowolenie z transferu know how z Czech do Nigerii. Dodał, że w przyszłości Aero Vodochody będą prawdopodobnie uczestniczyły w remontach także pozostałych sześciu nigeryjskich L-39ZA. Nigeria od dekad używa czeskich samolotów. L-29 były używane w nigeryjskiej wojnie domowej (secesja Biafry) w końcu lat sześćdziesiątych, a od trzydziestu lat wykorzystuje L-39ZA do zadań szkoleniowych i przeciwpartyzanckich. Czeski ambasador w Nigerii zapowiedział także, iż ten kraj może liczyć na zniżkę przy zakupie L-39NG.

Dowodzący szkołą lotniczą generał brygady Nnamdi Ananaba wskazał na rosnące potrzeby szkoleniowe nigeryjskiego lotnictwa. W trakcie niedawnego kursu podstawowego szkoła nie miała do dyspozycji odpowiedniej liczby samolotów do płynnego prowadzenia zajęć. Zwiększona liczba kandydatów na pilotów wojskowych jest związana z zakupami statków powietrznych – JF-17, A-29, Mi-35M i A109.

Przegląd Herculesa

24 czerwca odbyła się uroczystość z okazji zakończenia pierwszego przeglądu okresowego samolotu transportowego C-130H wykonanego w całości w Nigerii. Przegląd wykonały 631. Warsztaty Lotnicze w miejscowości Ikeja pod Lagos. Równocześnie rozpoczął się identyczny przegląd innego egzemplarza C-130. Przegląd będzie wykonany przy pomocy techników pakistańskich.

Przegląd pierwszego Herculesa odbył się z pomocą pracowników spółki Sabena Technic. Obejmował rozmontowanie samolotu na poszczególne podzespoły, wykonanie przeglądu i  naprawę poszczególnych elementów. W czasie całego procesu nigeryjscy mechanicy byli przyuczani do przeprowadzania w przyszłości podobnych operacji samodzielnie.

C-130 mają kluczowe znaczenie dla prowadzenia nigeryjskich operacji wojskowych w kraju i za granicą. Są one wykorzystywane między innymi w misjach ECOMOG w Liberii i Sierra Leone, do transportowania żołnierzy do Konga, Mali i Sudanu, a także do wsparcia misji ECOWAS w Gambii.

Zobacz też: Nigeryjskie Alpha Jety zniszczyły bazę terrorystów przy jeziorze Czad

(defenceweb.co.za)

Kenneth Iwelumo, GNU Free Documentation License, Version 1.2