Peruwiańskie wojska lotnicze, chcąc utrzymać zdolność do kontroli własnej przestrzeni powietrznej, zmuszone są do stałego modernizowania awioniki i wyposażenia samolotów, które liczą sobie nawet po kilkadziesiąt lat. Ze względu na ograniczone możliwości budżetowe zajmuje to wiele czasu, a ulepszenia dotyczą pojedynczych maszyn.

W ostatnim czasie peruwiańskie lotnictwo otrzymało piątego zmodernizowanego A-37B. Prace polegały na unowocześnieniu systemów nawigacyjnych i komunikacyjnych samolotu, jak również radaru i uzbrojenia. Całość została zaplanowana, zaprojektowana i przeprowadzona w wojskowych zakładach remontowych w bazie Las Palmas w Limie.

Lotnictwo ma kluczowe znaczenie dla kontroli granic Peru, które ma wiele obszarów niezamieszkałych, a teren jest bardzo zróżnicowany i obejmuje między innymi pustynię, dżunglę i wysokie góry. Mimo że są wiekowe, A-37 bardzo dobrze nadają się do operowania na małej wysokości i zwalczania podstawowych zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa, którymi są przemyt narkotyków i partyzantka. Samoloty wykonują samodzielne ataki na cele lądowe lub udzielają bezpośredniego wsparcia oddziałom lądowym.

Peru jest drugim pod względem wielkości produkcji producentem kokainy na świecie. Większość narkotyków wytwarza się na porośniętym dżunglą górzystym terenie w dolinie rzek Apurimac, Ene i Mantaro, a następnie przerzuca się małymi samolotami do Ekwadoru. Dzięki staraniom sił powietrznych obu państw zanotowano pewien spadek nielegalnych lotów, ale nadal nie rozwiązano tego problemu.

Peru kupiło trzydzieści sześć A-37B w 1975 roku. W 2001 roku Stany Zjednoczone podarowały temu państwu dwa dodatkowe samoloty i zapas części zamiennych, w tym silników. Do dzisiaj w służbie pozostało dwadzieścia maszyn, z których siedem przechodzi modernizację. Prace przy każdym samolocie są zindywidualizowane, zależą od potrzeb dowództwa i dostępnych w danym momencie środków finansowych. Modernizacja jednego samolotu trwa około dwóch miesięcy i kosztuje około 150 tysięcy dolarów.

Zobacz też: Kolumbia wprowadza do służby kolejne A-37

(dialogo-americas.com)

Bryan Luna, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International