Arabia Saudyjska i Hiszpania podpisały kontrakt na pięć korwet typu Avante 2200. Za budowę okretów odpowiadać będzie joint venture Navantii i Saudi Arabian Military Industries (SAMI).
Łączna wartość umowy szacowana jest na 1,8 miliarda euro. Prace nad pierwszą korwetą mają ruszyć jeszcze w tym roku. Dostawa ostatniego okrętu planowana jest na rok 2022.
Saudyjsko-hiszpańskie rozmowy w sprawie korwet miały rozpocząć się już w 2015 roku. Avante 2200 w wersji korwety i fregaty prezentowano na targach IDEX 2017. Początkowo przypuszczano, że podczas wizyty saudyjskiego następcy tronu, księcia Muhammada ibn Salmana, w Madrycie wiosną 2018 roku podpisano jedynie list intencyjny w sprawie zakupu okrętów. Obecnie hiszpańskie media twierdzą, że od razu podpisano wówczas kontrakt.
Niezależnie od tego, jaki był przebieg procedury, wiadomo coraz więcej o przyszłej konfiguracji okrętów. Avante 2200 w wariancie korwety mają mieć wyporność 2500 ton i długość 98,9 metra. Zespół napędowy w postaci dwóch silników wysokoprężnych ma zapewniać prędkość maksymalną rzędu 25 węzłów. Okręty mają otrzymać bardzo wydajny układ klimatyzacji zwiększający ich zdolność operacyjną w warunkach klimatycznych Zatoki Perskiej.
W skład uzbrojenia wejdą dwie poczwórne wyrzutnie pocisków Harpoon Block II, szesnastokomorowa pionowa wyrzutnia dla pocisków przeciwlotniczych ESSM i dwie potrójne wyrzutnie lekkich torped przeciw okrętom podwodnym. Uzbrojenie artyleryjskie reprezentują armata Oto Melara kalibru 76 milimetrów, zestaw obrony bezpośredniej Rheinmetall Oerlikon Millenium kalibru 35 milimetrów oraz dwa zdalnie sterowane stanowiska uzbrojenia. Do tego lądowisko i hangar dla śmigłowca o masie do 10 ton.
Korwety otrzymają także specjalistyczne systemy opracowane przez Navantię. Są to system walki CATIZ, system łączności HERMESYS, system kierowania ogniem DORA oraz zintegrowany mostek MINERVA. Nie zapadła jeszcze decyzja o wyborze wielofunkcyjnego radaru, najczęściej mówi się w tym kontekście o TRS-3D Airbusa.
Jest to drugi sukces eksportowy jednostek typoszeregu Avante 2200. Cztery jednostki w konfiguracji patrolowca zakupiła dziesięć lat temu Wenezuela (na zdjęciu Guaiquerí).
Zobacz też: Arabia Saudyjska wybrała amerykańskie fregaty
(elpais.com, navyrecognition.com)