Rosyjski minister handlu i przemysłu Dienis Manturow oznajmił w ubiegłym tygodniu, że zakończyła się produkcja seryjna samolotu uderzeniowego Su-25 (NATO: Frogfoot). Zakłady, w których do tej powstawały nowe Su-25, będą się zajmować już tylko ich modernizacją do standardu Su-25TM/Su-39. Za produkcję Su-25 odpowiadało Nowosibirskoje awiacyonnoje proizwodstwiennoje objedinienije (Nowosybirskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego) imienia Walerija Czkałowa.

Według Manturowa część zadań Su-25 może być wkrótce przejęta przez maszyny będące rozwinięciem konstrukcji samolotu szkolno-bojowego Jak-130. Miałyby one być wyposażony w nowoczesny radar, wykorzystywać niektóre techniki obniżania wykrywalności i być zdolne do korzystania z bardzo krótkich pasów startowych.

Pierwszy lot Su-25 odbył się 22 lutego 1975 roku. Wyprodukowano około 1300 egzemplarzy, z czego co najmniej dwadzieścia trzy utracono podczas wojny w Afganistanie, a cztery – w Osetii Południowej.

Zobacz też: Szkolny samolot pokładowy rosyjskiej marynarki Su-25UTG

(aex.ru)

Fedor Leukhin, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic