General Atomics Aeronautical Systems jest w zaawansowanej fazie prac nad integracją uzbrojenia produkcji brytyjskiej z samolotem bezzałogowym Protector RG1. W tej chwili prowadzone są badania naziemne zachowania samolotu i podwieszeń poddanych wibracjom.
Próby są prowadzone z wykorzystaniem pierwszego egzemplarza produkcyjnego samolotu MQ-9B SkyGuardian, który ma 97% wspólnych części z brytyjskim Protectorem RG1. Na upublicznionym zdjęciu widać, że pod skrzydłem samolotu zamontowano dwa pylony do przenoszenia uzbrojenia. Na jednym podwieszona jest bomba kierowana Paveway IV, a na drugim – trzy pociski Brimstone.
Protectory RG1 mają wejść do służby liniowej w 2024 roku. Przejmą wtedy wykonywanie misji rozpoznawczych, wskazywania celów, dozorowych i uderzeniowych od wykorzystywanych w tej chwili Reaperów. Integracja z samolotem brytyjskiego uzbrojenia pozwoli na uniezależnienie się w tej kwestii od dostaw amunicji ze Stanów Zjednoczonych.
MQ-9B jest wynikiem pięcioletnich prac rozwojowych prowadzonych na bazie Predatora B. Celem prac było takie przekonstruowanie maszyny, żeby spełniała różne wojskowe i cywilne wymogi certyfikacyjne. Samolot spełnia wymogi normy STANAG 4671, dzięki czemu będzie mógł bez ograniczeń działać w cywilnej przestrzeni powietrznej. Istnieje także morska wersja MQ-9B – SeaGuardian. SkyGuardian zapisał się w historii lotnictwa przelotem ze Stanów Zjednoczonych do Wielkiej Brytanii. Dokonał tego jako pierwszy w historii dron klasy MALE.
Zobacz też: Australia: SkyGuardian pokonał Reapera
(flightglobal.com)