Jak wynika z komercyjnych zdjęć satelitarnych, sekcje kadłuba trzeciego chińskiego lotniskowca zniknęły z pochylni w szanghajskiej stoczni Jiangnan. Zdaniem części analityków udało się je odnaleźć, ale przyczyny przeniesienia budowy pozostają nieznane.
Sekcje kadłuba zniknęły między 25 a 28 maja tego roku. Zaskoczenie jest tym większe, że suchy dok, w którym były montowane, powstał specjalnie z myślą o budowie lotniskowca. Pierwszym sygnałem, że coś może być na rzeczy, było pojawienie się dużej półzanurzalnej barki, zdolnej do transportu sekcji kadłuba lotniskowca. Między drugą połową maja a początkiem czerwca jednostkę kilkakrotnie zaobserwowano w pobliżu doku.
This most recent image showing the Type 003 aircraft carrier construction site at the Jiangnan Shipyard in Shanghai on 11th June … and indeed, the carrier is gone.
(Image via @lqy99021608) pic.twitter.com/bkOYcgAClx
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) June 15, 2020
Zważywszy na małą dzielność morską barki, transport nie mógł odbyć się na zbyt dużym dystansie. Kolejne zdjęcia satelitarne mogą sugerować przeniesienie do innego doku w tej samej stoczni. Jakość zdjęć nie pozwala jednak tego potwierdzić z całą pewnością.
The Type 003 carrier was found….
(Images via @rookie_bird_ & at Weibo? pic.twitter.com/fmwlo1oehm
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) June 9, 2020
Zasadnicze pytanie brzmi: dlaczego sekcje kadłuba przeniesiono z przeznaczonego dla nich doku. Najbardziej pesymistyczne komentarze mówią o rezygnacji z budowy kolejnego lotniskowca. W takim przypadku łatwiej byłoby jednak przeprowadzić rozbiórkę na miejscu.
W grę mogą wchodzić dwa czynniki. Pierwszym jest zbyt mała głębokość basenu portowego utrudniająca bezpieczne zwodowanie gotowego kadłuba. Już wcześniej w stoczni Jiangnan zaobserwowano stałe pogłębianie. Kolejny czynnik, który można brać pod uwagę, to niezidentyfikowane problemy z samym dokiem.
Budowa konwencjonalnego lotniskowca typu 002, coraz częściej pojawiającego się jednak pod oznaczeniem typ 003, ruszyła na przełomie roku 2017 i 2018. Chińczycy zdecydowali się odejść od radzieckich rozwiązań znanych z Liaoninga i Shandonga i wzorować się na amerykańskich konstrukcjach, najprawdopodobniej starym typie Kitty Hawk. Przyjmuje się za pewnik, że nowy chiński lotniskowiec otrzyma katapulty elektromagnetyczne.
Zobacz też: USS Ford bezpieczny dla wszystkich samolotów
(forbes.com)