Południowokoreańskie przedsiębiorstwo Hyundai Rotem ogłosiło 26 grudnia, że otrzymało dwa istotne kontrakty. Pierwszy dotyczy produkcji seryjnej pojazdów inżynieryjnych K600 dla wojska lądowych Republiki Korei. Druga umowa zakłada modernizację kolejnych czołgów podstawowych K1 do standardu K1E1. Nie poinformowano, ile pojazdów zostanie wyprodukowanych ani zmodernizowanych.

W oświadczeniu podano, że kontrakt na K600 jest warty 174,3 miliarda wonów południowokoreańskich (około 574 milionów złotych), zaś dostawy pierwszych pojazdów mają rozpocząć się w 2020 roku. Natomiast wartość unowocześnienia określono na 68,7 miliarda wonów (około 225 milionów złotych). K1E1 zostaną przekazane wojskom pancernym w 2022 roku.

Umowa modernizacyjna czołgów K1 jest trzecim tego rodzaju kontraktem w historii. Roll-out pierwszego K1E1 nastąpił 7 lipca 2014 roku. Zakres wprowadzonych zmian jest porównywalny z wersją K1A2. Czołg wzbogacono między innymi o system identyfikacji swój–obcy, cyfrowy system zarządzania walką oraz przednie i tylne kamery, które miały poprawić świadomość sytuacyjną załogi.

Dowództwo południowokoreańskich wojsk lądowych zdecydowało o zmodernizowaniu wszystkich czołgów K1 do wersji K1E1. Systematyczne unowocześnianie będzie trwać do 2026 roku. Ogółem do tej pory powstało 1027 czołgów K1/K1E1.

Załoga K1E1 składa się z czterech żołnierzy: dowódcy, działonowego, ładowniczego i mechanika-kierowcy. Uzbrojeniem podstawowym czołgu jest armata KM68A1 kalibru 105 milimetrów (z zapasem 47 pocisków). Naprowadzanie i stabilizacja armaty odbywa się za pomocą napędów elektrohydraulicznych. Uzbrojeniem dodatkowym jest sprzężony z armatą czołgowy karabin maszynowy M60E2 kalibru 7,62 milimetra. Dodatkowo na wieży zainstalowano wielkokalibrowy karabin maszynowy kalibru 12,7 milimetra i karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra.

Pojazd inżynieryjny K600 – o masie około 62 ton – zbudowano na podwoziu czołgu K1A1. Jest napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 1200 koni mechanicznych, dzięki czemu może osiągnąć maksymalną prędkość 60 kilometrów na godzinę. Do obsługi pojazdu wystarczy dwuosobowa załoga, która zajmuje miejsce w chronionej kabinie z przodu po lewej stronie pojazdu. Kierowca siedzi z przodu, a dowódca z tyłu.

Pojazd usuwa miny na maksymalnej głębokości 30 centymetrów za pomocą pełnowymiarowego pługu minowego FWMP (Full Width Mine Plough). Może również neutralizować miny przeciwczołgowe z zapalnikami magnetycznymi.

Zobacz też: ADEX 2019: Ujawniono prototyp bwp AS21 Redback

(janes.com)

materiały prasowe Hyundai Rotem