Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało 7 października o zawarciu kontraktu z niemiecko-brytyjską spółką joint venture Rheinmetall BAE Systems Land (RBSL) na modernizację pojazdów rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych TPz 1A1/ABC Spürpanzer Fuchs. Wartość umowy – dotyczącej jedenastu wozów – sięga ponad 16 milionów funtów, czyli nieco ponad 79 milionów złotych.
Najwięcej pracy będą mieć zakłady RBSL w Telfordzie w hrabstwie West Midlands. W projekt zaangażowanych ma być szereg przedsiębiorstw z tak zwanego brytyjskiego łańcucha dostaw. W toku prac najważniejsze będzie unowocześnienie systemów wykrywania skażeń. Odpowiedni pakiet powstanie w centrum zajmującym się opracowaniem i udoskonalaniem technologii systemów NBC spółki Rheinmetall Landsysteme w Kassel w kraju związkowym Hesja.
Modernizacja będzie mieć węższy zakres niż w przypadku kontraktu zawartego z Bundeswehrą trzy lata wcześniej. W niemieckich wozach poprawiono ochronę balistyczną i przeciwminową. Pod podłogą, we wnękach nadkoli i kadłuba zamontowano dodatkowe panele pancerza, wnętrze pojazdu wyłożono matami przeciwodłamkowymi, a siedzenia zawieszono nad podłogą.
Specjaliści RBSL zajmą się też przeglądem zagrożeń dla załóg brytyjskich Fuchsów, a następnie opracują nową umowę w sprawie wsparcia technicznego, w tym zapewnienia części zamiennych i napraw, konserwacji i szkoleń. Zamówiono również symulatory, które pozwolą na szkolenie załóg w jednostkach macierzystych.
Jedenaście brytyjskich Fuchsów – w tym dwa używane do szkoleń – znajduje się na wyposażeniu szwadronu rozpoznania skażeń „Falcon” stacjonującego w koszarach Battlesbury. Londyn otrzymał pojazdy z nadwyżek Bundeswehry przed pierwszą wojną w Zatoce Perskiej. Wozy miały zabezpieczyć działania na froncie. Służą do wykrywania skażeń chemicznych i radioaktywnych. W przypadku broni biologicznej możliwe jest jedynie pobranie próbek, załoga nie ma możliwość rozpoznania śladów jej wykorzystania.
Fuchsy wykorzystano między innymi podczas poszukiwania i badania śladów nowiczoka A-234 użytego w próbie zamordowania Siergieja i Juliji Skripalów w marcu 2018 roku.
Pierwszą modernizację przeprowadzono w 1994 roku. Fuchsy wyposażono wówczas w urządzenia do nawigacji, maszt z czujnikami i radiostację. Dopiero w drugiej dekadzie XXI wieku Fuchsy przeszły remonty w zakładach niemieckiej spółki Fahrzeugwerk. Wozy otrzymały nowy pustynny kamuflaż, ogumienie i system awaryjnego oświetlenia. Efektem prac było też wydłużenie resursu technicznego.
Zobacz też: „Bojowa infolinia” dla brytyjskich żołnierzy
(informacja prasowa, euro-sd.com)