Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało o rozpoczęciu lotów próbnych bezzałogowego statku latającego United 40 Block 5, opracowanego przez przedsiębiorstwo ADCOM Systems ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Program testów drona realizowany jest w Państwowym Centrum Prób w Locie imienia Czkałowa na lotnisku w Achtubińsku w obwodzie astrachańskim.
United 40 Block 5 miał być zamawiany przez Moskwę w bardzo szybkim tempie. O potencjalnym nabyciu mówiło się szerzej już w lipcu 2013 roku, zaś jego testy zaplanowano na pierwsze miesiące 2014 roku. Rosyjskim siłom zbrojnym spieszyło się wówczas z oceną, czy dron spełnia lokalne wymagania. Sprzedaż kolejnych pojazdów testowych zależna była od wyników pierwszych lotów. Wówczas resort obrony chciał zakupić co najmniej dwa zestawy, a dalsze ekwipowanie sił zbrojnych oprzeć na rodzimym przemyśle. Summa summarum Rosjanie próby w locie odroczyli na czas nieokreślony z nieznanych przyczyn.
Dron United 40 Block 5 klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance) operuje na średniej wysokości i może utrzymywać się w powietrzu do stu dwudziestu godzin bez uzupełniania paliwa. Co więcej, konstrukcja pozwala na wyposażenie w dziesięć kierowanych pocisków rakietowych Namrod o zasięgu sześćdziesięciu kilometrów. Tym samym oprócz standardowych misji rozpoznawczych może wykonywać operacje specjalne polegające na eliminacji celów z powietrza. Aparat United 40 Block 5 (w wersji zmodyfikowanej) zaprezentowano w lutym na tegorocznych targach przemysłu obronnego IDEX w Abu Zabi. Do pierwszych testów w locie doszło w marcu. Jego koszt jest szacowany na 20–30 milionów dolarów.
Autorem projektu drona jest Ali al-Dhaheri, natomiast wykonaniem zajmuje się ADCOM Systems, grupa przedsiębiorstw z siedzibą w Abu Zabi, specjalizująca się w produkcji bezpilotowców, radarowych systemów kontroli ruchu i zaawansowanych systemów komunikacji.
(armyrecognition.com; fot. materiały prasowe ADCOM Systems)