– Ze względu na sytuację polityczną postanowiliśmy wstępnie zawiesić współpracę w ramach projektu budowy kołowego transportera opancerzonego Atom – poinformował Marc Chassilian, dyrektor do spraw marketingu Renault Trucks Defense. Jednak nie do końca wiadomo, czy dojdzie do ostatecznego zerwania kooperacji. Wszystko zależy od szwedzkich władz państwowych i koncernu Volvo, którego częścią jest RTD. Jeśli Szwedzi utrzymają swoją linię polityczną, wielce prawdopodobne, że projekt okaże się fiaskiem. Sztokholm twierdzi bowiem, że nie jest pożądane, aby szwedzkie firmy dostarczały rosyjskim siłom zbrojnym sprzęt wojskowy, którego w przyszłości będzie można użyć przeciw rodzimemu wojsku.
Pojazd jest tworzony we współpracy z rosyjskimi zakładami Urałwagonzawod. Nowy bojowy wóz piechoty, a przynajmniej jego wersja koncepcyjna, bazuje na podwoziu kołowym Renault VBCI 8×8. Uzbrojono go w rosyjską wieżę bezzałogową typu PT-76B z działkiem kalibru 57 milimetrów o szybkostrzelności 120 strzałów na minutę. System celowniczy umożliwia skuteczne zwalczanie celów zarówno w dzień, jak i w nocy. Uzbrojenie dodatkowe stanowi karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Pojazd oprócz standardowego opancerzenia wyposażono w zewnętrzne moduły pancerza, dzięki czemu podniesiono odporność balistyczną do poziomu 5 według STANAG 4569A. W skład załogi wchodzą kierowca, dowódca, działonowy i ośmiu żołnierzy desantu. Zajmują oni miejsca w dość obszernym przedziale desantowym, do którego wchodzi się przez tylną rampę lub dwa górne włazy.
Pojazd koncepcyjny zaprezentowano we wrześniu 2013 roku. Do tej pory nie jest jednak pewne, kiedy i czy w ogóle kołowy transporter opancerzony powstanie.
(themoscowtimes.com)