US Army wybrała zaproponowany przez Bella przemiennopłat V-280 Valor do pierwszej fazy joint multi-role technology demonstrator (JMR-TD). Celem programu jest opracowanie nowego wielozadaniowego śmigłowca dla sił zbrojnych USA.

Konkurentami Bella będą projekty zaproponowane przez Sikorsky-Boeing i EADS North America. Zdaniem wojskowych V-280 oferuje przede wszystkim znaczące obniżenie kosztów operacyjnych i utrzymania. Kierujący pracami nad projektem Keith Flai zapowiedział, że celem biura konstrukcyjnego jest zaprojektowanie maszyny o prędkości przelotowej 280 km/h, charakteryzującej się zwiększoną zwrotnością przy niskich prędkościach lotu, możliwością wykonywania manewrów przy wysokich prędkościach powodujących duże przeciążenia, a przede wszystkim wydłużonym zasięgiem przy mniejszym zużyciu paliwa. Istotne jest także wykorzystanie dojrzalszych niż dotychczas technologii, co powinno zapewnić V-280 większą niezawodność niż poprzednim przemiennopłatom, takim jak chociażby V-22 Osprey.

JMR jest częścią szerszego programu Departamentu Obrony mającego wyłonić następcę dotychczas używanych UH-60 Black Hawk, CH-47 Chinook, a nawet AH-64 Apache. Oprócz zastosowania nowoczesnej awioniki i jednostek napędowych Departament Obrony kładzie szczególny nacisk na zwiększoną przeżywalność, ładowność i możliwość prowadzenia działań na wysoko położonych terenach. Kontrakty w ramach JMR-TD zostaną najprawdopodobniej przyznane we wrześniu bieżącego roku, pierwsze loty planuje się na rok 2017. Zwycięzca konkursu ma wejść na uzbrojenie wojsk lądowych, marynarki wojennej, lotnictwa i piechoty morskiej w 2030.

(army-technology.com)