Premier Rosji Dmitrij Miedwiediew nakazał budowę fabryki samolotów w Kazaniu, która będzie służyć do produkcji taktycznego samolotu transportowego Antonow An-70. Projekt napotykający na swojej drodze wiele przeszkód wreszcie ma ruszyć z miejsca. Do 2020 roku do służby powinno wejść około 60 takich jednostek (choć w oficjalnych planach na lata 2011-2020 figuruje 40 tego typu samolotów).
Zdaniem Anatolija Sierdiukowa, zakład produkcyjny w stolicy Tatarstanu zostanie przeznaczony w szczególności w celu budowy taktycznego samolotu transportowego Antonow An-70 i, ewentualnie w przyszłości, do produkcji nowej generacji bombowców strategicznych.
Historia wspólnego rosyjsko-ukraińskiego projektu sięga czasów istnienia Związku Radzieckiego i wczesnych lat osiemdziesiątych minionego wieku. Konkretna produkcja miała rozpocząć się w latach dziewięćdziesiątych. Jednak brak wystarczającego zaangażowania finansowego ze strony ukraińskiego rządu wpłynął na stopniowy spadek zainteresowania tym projektem również ze strony rosyjskiej.
Rosja wycofała się z projektu w 2006 r., kiedy to Dowódca Sił Powietrznych Władimir Michajłow stwierdził, że zamiast zajmować się konstrukcją nowego modelu zadowolą się zmodernizowaną wersją samolotu Ił-76. Z czasem powrócono do prac nad budową nowej konstrukcji samolotu transportowego. Szczególny impuls dała nowa umowa międzyrządowa podpisana przez przedstawicieli Rosji i Ukrainy w 2009 roku.
(RIA Novosti)