Koncerny Bell i Lockheed Martin postanowiły połączyć siły w rywalizacji o zwycięstwo w programie JMR-TD. Stawką są przyszłe kontrakty na nowy śmigłowiec wielozadaniowy dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

W czerwcu projektowany przez Bella V-280 Valor zakwalifikowano do pierwszej fazy programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). Lockheed Martin jest pierwszym partnerem projektu, kolejni mają zostać ogłoszeni w ciągu najbliższych miesięcy. Bell liczy, że doświadczenie partnera pozwoli opracować niedrogie i efektywne rozwiązania dla V-280. W projekcie Lockheed Martin miałby odpowiadać za integrację awioniki, czujników i systemów uzbrojenia. Oba koncerny zdecydowały się wspólnie rozwijać konstrukcję pod kątem potrzeb US Army.

Kierowany przez departament obrony JMR jest częścią szerszego programu FVL (Future Vertical Lift), którego celem jest stworzenie nowej rodziny wielozadaniowych śmigłowców mających zastąpić UH-60 Black Hawk, CH-47 Chinook, a nawet AH-64 Apache. Oprócz zastosowania nowoczesnej awioniki i jednostek napędowych Departament Obrony kładzie szczególny nacisk na zwiększoną przeżywalność, ładowność i możliwość prowadzenia działań na wysoko położonych terenach. Wszystkie koncerny ubiegające się o zlecenia rządowe zdecydowały się na dość nowatorskie rozwiązania. V-280 Valor jest projektowany w układzie przemiennopłata, podczas gdy konkurencyjne konsorcjum Boeing-Sikorsky zdecydowało się na układ z wirnikiem współosiowym, wykorzystujący rozwiązania przetestowane na eksperymentalnym X-2 Sikorsky’ego. Trzecim konkurentem jest AVX Aircraft, który także zdecydował się na układ współosiowy, znany ze śmigłowców Kamowa. Konkurs na demonstratora technologii ma zostać rozstrzygnięty jeszcze w tym miesiącu.

(army-technology.com)