Gruzińskie media poinformowały, że 8 października Wojskowe Centrum Naukowo-Techniczne Delta dostarczyło czterdzieści pojazdów Didgori w konfiguracji wozu ewakuacji medycznej i modułowego wozu opancerzonego (Meomari). Zaprezentowano je na terenie Połączonego Centrum Ocen i Szkolenia NATO–Gruzja w Krtsanisi pod Tbilisi. W uroczystości wzięli udział minister obrony Irakli Garibaszwili i szef sił zbrojnych generał dywizji Giorgi Matiaszwili.
Materiał filmowy z wydarzenia pozwala sądzić, że pojazdów jest trzydzieści pięć. Przekazane pojazdy – oprócz tych w konfiguracji MEDEVAC – uzbrojono przeważnie w karabiny maszynowe kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra zainstalowane w obrotnicy. Didgori Meomari może też być nosicielem moździerza kalibru 120 milimetrów.
– Dostawa kolejnych pojazdów była bardzo ważne dla zwiększenia stopnia gotowości bojowej jednostek naszych wojsk lądowych – powiedział Matiaszwili. – Modułowość pojazdu Didgori jest gwarantem dalszego rozwoju i różnorodnych modyfikacji w przyszłości, aby sprostać wymaganiom sił zbrojnych.
For the first time, the Georgian Defence Forces got equipped with up to 40 #Didgori multi-role APCs manufactured by our LEPL STC Delta. The development of the national military industry remains among our top priorities. pic.twitter.com/glq8MDFoXm
— Irakli Garibashvili (@GharibashviliGe) October 8, 2020
Podstawą pojazdu Didgori jest podwozie amerykańskiego pick-upa Ford Super Duty w układzie 4 × 4. Jednostkę napędową stanowi dieslowski silnik V8 o mocy 356 koni mechanicznych, sprzężony z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów, pozwalający na rozwinięcie prędkości 120 kilometrów na godzinę po drodze asfaltowej.
Didgori Meomari to modułowa platforma wielozadaniowa do zabudowy wyposażenia i uzbrojenia o różnym przeznaczeniu i konfiguracji. Załoga składa się z pięciu żołnierzy: kierowcy, dowódcy, operatora uzbrojenia i dwóch innych żołnierzy. Wóz służy do transportu piechoty i prowadzenia rozpoznania.
Pojazd jest zbudowany w układzie z silnikiem z przodu, przedziałem załogi i desantu w środkowej części oraz przestrzenią ładunkową lub bojową z tyłu. Z przodu znajdują się dwa kuloodporne okna, zaś każde drzwi są wyposażone w jedno małe kuloodporne okno, zapewniające ochronę balistyczną na tym samym poziomie co kadłub.
Rodzinę pojazdów opancerzonych Didgori zaprojektowano i skonstruowano z myślą o ochronie członków załogi. Producent zapewnia, że pancerz wersji bazowej wytrzymuje uderzenia pocisków 7,62 × 54 mm i eksplozję ładunku zawierającego 6–8 kilogramów trotylu pod kołami lub podwoziem.
Zobacz też: Czy Indie potrzebują czołgów lekkich?
(agenda.ge)