F-16 Fighting Falcon jest najpopularniejszym samolotem wielozadaniowym na świecie. W ostatnich dniach miało miejsce kilka wydarzeń związanych z tymi samolotami: Irak, Pakistan i Rumunia je kupują, a Belgia i Korea Południowa – modernizują.

7 maja dziewiczy lot odbył pierwszy z trzydziestu sześciu zamówionych przez Irak F-16C Block 52. Pierwsze dwa samoloty mają zostać dostarczone na Bliski Wschód we wrześniu tego roku, a dostawy mają się zakończyć za trzy lata. Jak do tej pory szkolenie w Tuscon rozpoczęło jedenastu irackich pilotów.

Rumunia została oficjalnie dwudziestym ósmym użytkownikiem F-16 na świecie. Z tej okazji na Czarnomorskich Targach Obrony i Lotnictwa (Black Sea Defense Aerospace) zorganizowano przyjęcie powitalne w rodzinie Vipera. Siły powietrzne tego państwa zakupiły od Portugalii dwanaście używanych F-16MLU Block 15, których awionika zostanie zmodernizowana przez Lockheeda.

Pakistan kupił od Jordanii trzynaście używanych F-16A/B Block 15 i zastanawia się nad pozyskaniem kolejnych. W zeszłym miesiącu do Pakistanu przeleciało już jedenaście maszyn, a dwie ostatnie mają tam dotrzeć w najbliższych dniach. Początkowo Pakistan chciał kupić nowe samoloty, ale ograniczenia budżetowe spowodowały zmianę planów. Pozyskane myśliwce mają przed sobą średnio jeszcze około trzech tysięcy godzin latania, co powinno wystarczyć nawet na dwadzieścia lat eksploatacji. Transakcja ta zmniejszyła liczbę F-16 w Jordanii do dwudziestu dziewięciu sztuk i zwiększyła ich liczbę w Pakistanie do pięćdziesięciu.

Belgia uzyskała zgodę amerykańskiego Kongresu na pozyskanie wartego 113 milionów dolarów wyposażenia do modernizacji swoich F-16MLU. Kontrakt obejmuje dostawę sześćdziesięciu dziewięciu zestawów nawigacji bezwładnościowej i satelitarnej LN-260, sześćdziesięciu dwóch zestawów identyfikacji swój-obcy AN/APX-125, belek na uzbrojenie BRU-61/A, radiostacji AN/ARC-210(V) RT-1990(C) i innego wyposażenia. Ponadto umowa gwarantuje części zamienne, wsparcie techniczne, szkolenie personelu, dostawę materiałów szkoleniowych i inne szeroko pojęte usługi logistyczne. Głównymi dostawcami po stronie amerykańskiej będą Lockheed Martin i Fire Control z Orlando. Umowa nie zawiera żadnych zapisów offsetowych. Uzyskanie zgody Kongresu jest wymagane przez amerykańskie prawo, ale nie oznacza jeszcze, że umowa została sfinalizowana.

Także Korea Południowa zamierza zmodernizować awionikę swoich 134 F-16. W 2012 roku zawarła już nawet kontrakt z BAE Systems o wartości około miliarda dolarów. Teraz podpisano dodatkową umowę o wartości 140 milionów dolarów na wstępne prace rozwojowe i szczegółowe określenie zakresu i kosztów prac do wykonania przy F-16, które potrwają do czwartego kwartału bieżącego roku, kiedy to ruszy realizacja umowy sprzed dwóch lat. Modernizacja ma obejmować uzbrojenie, wyświetlacze wielofunkcyjne oraz komputer pokładowy. Równolegle Raytheon dostarczy Koreańczykom radary RACR (Raytheon Advanced Combat Radar), ale ich integracją zajmie się BAE. Początkowo BAE zmodernizuje i przetestuje dwa samoloty, dla pozostałych dostarczy jedynie części, a ich montażem zajmie się jedna z firm koreańskich. Szacuje się, że pierwsza zmodernizowana maszyna wejdzie do służby liniowej w 2019 roku.

Zobacz też: [u]Czterdzieste urodziny F-16[/u].

(f-16.net, flightglobal.com, defencetalk.com)