Konsorcjum Nexter Systems i Renault Trucks Défense przekazało pięćsetny transporter opancerzony VBCI francuskim wojskom lądowym. O dostawie poinformowała francuska rządowa agencja zamówień wojskowych (Direction Générale de l’Armement).
Historia kontraktu, którego przedmiotem są pojazdy VBCI, sięga 2000 roku. Zawarto wtedy wstępne porozumienie o zakupie przez DGA 700 transporterów opancerzonych. Formalną umowę podpisano jednak dopiero 5 grudnia 2008 roku, redukując zamówienie do 630 sztuk. Do odbiorcy pojazdy trafiają w dwóch wariantach. Pierwszym jest transporter opancerzony w wersji podstawowej. Uzbrojenie klasycznego VBCI stanowi armata automatyczna kalibru 25 milimetrów i karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Bojowy wóz piechoty może transportować dziewięciu żołnierzy desantu. Załogę stanowi dwóch kolejnych. Do francuskich sił lądowych trafi 520 wozów tego typu. Drugim natomiast jest pojazd w konfiguracji wozu dowodzenia. W tym przypadku w kontrakcie zapisano liczbę 110 egzemplarzy. Dostawy realizuje się w celu zastąpienia gąsienicowych wozów AMX-10P.
VBCI pozostają w służbie we francuskich wojskach lądowych od 2008 roku, jednak od tamtej pory wykorzystano je w konfliktach zbrojnych w Afganistanie i Mali. Cieszą się poważaniem nie tylko w samej Francji, oferuje się je również Duńczykom i Kanadyjczykom.
Szerokie użycie klasycznej wersji transportera skłoniło Francuzów do przeprowadzenia prac badawczo-rozwojowych, których celem było wykorzystanie wozu zgodnie z paradygmatem C4ISR. W pełni skonfigurowany egzemplarz trafił do sił lądowych Francji w lutym bieżącego roku. FÉLIN VBCI jest uzupełnieniem systemu wyposażenia żołnierza przyszłości. Stanowi element cyfrowego, sieciowego systemu zarządzania polem walki, zgodnego z paradygmatem C4ISR. Egzemplarz ma gniazda ładowania akumulatorów, które pozwolą na zasilenie wyposażenia wszystkich członków drużyny i załogi pojazdu. Będzie stanowił swego rodzaju bazę dla żołnierzy na polu walki.
(armyrecognition.com)