Ukraiński producent samolotów Antonow zorganizował w Bydgoszczy panel dyskusyjny na temat zaangażowania polskich firm z branży lotniczej w przystosowanie ukraińskich samolotów do standardów zachodnich. Obie strony analizowały raporty, a także planowały konkretne kroki zmierzające do zawiązania konsorcjum.
Ze strony polskiej w wydarzeniu wzięły udział Wojskowe Zakłady Lotnicze, Drabpol, Arboleda, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Instytut Lotnictwa i inne przedsiębiorstwa i organizacje. Mają one odpowiadać głownie za nową awionikę samolotów, tak by odpowiadała wymogom współczesności.
Antonow chciałby uczestnictwa polskich firm w westernizacji rodziny samolotów An-148, An-158 i An-178, jak również ich udziału przy opracowywaniu specjalnych wersji tych maszyn. Jako pierwszy miałby zostać zbudowany morski samolot rozpoznawczy na bazie regionalnego samolotu pasażerskiego An-148. Następnie maszyna ta ma zostać zaproponowana polskim i ukraińskim siłom zbrojnym, a w dalszej kolejności innym krajom z Azji. Pierwsze zamówienie na morski samolot miała złożyć Ukraina, jednak wybuch wojny na wschodzie kraju spowodował konieczność przekazania większości funduszy na potrzeby wojsk lądowych.
(antonov.com, fot. Oleg Belyakov via Wikimedia Commons)