US Air Force w ostatnim czasie uziemił osiemdziesiąt dwa samoloty F-16D z powodu znalezionych pęknięć w podłużnicy osłony kabiny. Pęknięcia występują pomiędzy pierwszym a drugim siedzeniem pilota.
Usterka została odkryta w jednym z samolotów w czasie rutynowej inspekcji po wykonanym locie. Dla pewności zarządzono przegląd całej floty tych maszyn. Spośród 157 sprawdzonych F-16D pęknięcia znaleziono w osiemdziesięciu dwóch egzemplarzach. Pozostałe samoloty mogą normalnie latać. Siły Powietrzne pracują teraz wspólnie z inżynierami Lockheed Martina nad znalezieniem przyczyny oraz rozwiązaniem tego problemu. 812 F-16 innych wersji, które znajdują się w amerykańskiej służbie nie wymaga kontroli.
Łącznie w służbie USAF znajduje się 969 F-16 różnych wersji. Dwumiejscowe F-16D są wykorzystywane głównie do szkolenia i średnio mają dwadzieścia cztery lata oraz 5500 godzin nalotu.
W tym roku F-16 obchodzi czterdziestolecie swego oblotu, a Stany Zjednoczone posiadają jedną z najstarszych i najbardziej wysłużonych flot tych samolotów. Ponieważ wejście do służby F-35 stale się opóźnia Pentagon opracował plany modernizacji samego płatowca (service-life extension program, SLEP) jak i wyposażenia elektronicznego myśliwca (combat avionics programmed extension suite, CAPES), jednak z powodu ograniczeń budżetowych Siły Powietrzne mogą być zmuszone wybrać do realizacji tylko jeden z tych programów. W przypadku konieczności wyboru priorytet ma program odnowy płatowca (SLEP), ponieważ jak powiedział dowódca Air Combat Command lepiej mieć latające samoloty ze straszą awioniką, niż najnowsze wyposażenie w samolotach, którymi latanie nie jest bezpieczne.
(f-16.net, defensenews.com, fot. Greg L. Davis, USAF)