Niemiecka firma Deutz AG z siedzibą w Kolonii dostarczy ukraińskim wojskom lądowym sześciocylindrowe silniki Deutz BF6M1015CP o mocy ponad 450 koni mechanicznych. Nowe jednostki napędowe zostaną zamontowane przede wszystkim w transporterach opancerzonych 8×8 BTR-4. Ponadto planuje się ich zainstalowanie w BTR-ach-3 i kołowych pojazdach opancerzonych typu Dozor B. Kołowe transportery opancerzone BTR-4MW, modyfikacja wersji podstawowej, były po raz pierwszy prezentowane z tymi silnikami na targach IDEX-2013.
Silniki niemieckiego przedsiębiorstwa Deutz zastąpią standardowe jednostki napędowe rosyjskiej produkcji 3TD-2 o mocy 400 koni mechanicznych. Wyposażone w nie wersje transporterów BTR-4 będą testowane w ciągu najbliższych kilku tygodni, aby jak najszybciej wejść do służby w ukraińskich siłach zbrojnych.
BTR-4 został skonstruowany przez charkowskie biuro KMDB Morozowa przy wydatnym udziale firm ukraińskich i niemieckich. Prototyp pokazano w 2006 roku, pierwszy egzemplarz seryjny zaś – w czasie targów IDEX-2009 w Abu Zabi. Zależnie od wersji pojazd waży od prawie osiemnastu do około dwudziestu pięciu ton. Porusza się z prędkością 90 kilometrów na godzinę (z silnikiem Deutza prędkość wzrasta o 20 kilometrów na godzinę) i ma zdolność pływania na z prędkością 10 kilometrów na godzinę. Jest produkowany w kilku wariantach: bojowy wóz piechoty, transporter opancerzony, platforma pod różne systemy uzbrojenia, opancerzony ambulans BSEM-4K, wóz dowodzenia BTR-4K (lub dowódczo-sztabowy BTR-4Ksz), pojazd ewakuacyjny i naprawczy BREM-4K.
Zależnie od wersji Ukraińcy stosują uniwersalne wieże bezzałogowe z różnym uzbrojeniem. Najnowszym rozwiązaniem jest wieża Parus BM-7 uzbrojona w armatę ZTN-1 kalibru 30 milimetrów, granatniki kalibru 30 milimetrów, karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra i pociski przeciwpancerne Barier.
(armyrecognition.com; na zdjęciu ukraiński BTR-4E, fot. Artemis Dread, via Wikimedia Commons, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)