Po czterech miesiącach brytyjskie samoloty wielozadaniowe Eurofighter Typhoon zakończyły udział w operacji ochrony przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. Do formalnego przekazania odpowiedzialności przez pilotów brytyjskiego 121. Lotniczego Skrzydła Ekspedycyjnego doszło w miniony wtorek w estońskiej bazie lotniczej Ämari. Odpowiedzialność za NATO-wską misję Baltic Air Policing przejęli piloci z 31. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego wojsk lotniczych Niemiec, również latający na Eurofighterach Typhoonach.

– Cztery myśliwce i ich piloci oraz wszyscy pracownicy 121. Lotniczego Skrzydła Ekspedycyjnego pokazali, że czteromiesięczna obecność Królewskich Sił Powietrznych stała się mocnym dowodem na zaangażowanie Wielkiej Brytanii i sojuszników z NATO w obronę przestrzeni powietrznej w Estonii – powiedział Chris Holtby, brytyjski ambasador w Tallinie.

Dyplomata zaznaczył również, że jest wdzięczny za każdą okazję do współpracy z profesjonalistami w siłach zbrojnych bliskiego sojusznika Wielkiej Brytanii, którym jest właśnie Estonia. Na koniec poinformował, że Wielka Brytania zobowiązała się do udziału w misji Baltic Air Policing w 2016 roku.

Nie obyło się również bez słów podziękowań ze strony estońskiej. Podczas uroczystości szef estońskich sił powietrznych Jaak Tarien podziękował brytyjskim pilotom, twierdząc, że ich obecność znacznie podniosła poziom bezpieczeństwa, a także dała poczucie ulgi zwykłym Estończykom. – Dziękuję, dobra robota! – napisał na Twitterze estoński premier Taavi Rõivas, doceniając wkład RAF podczas tej zmiany, który przecież był niemały.

Od dyżuru bojowego w Estonii w maju bieżącego roku myśliwce Typhoon podrywały się do akcji siedemnaście razy i przechwyciły ponad czterdzieści rosyjskich statków powietrznych, począwszy od samolotów transportowych, skończywszy zaś na bombowcach dalekiego zasięgu. Podczas jednego alarmu, do którego doszło 24 lipca, cztery poderwane do lotu Eurofightery  zidentyfikowały i przechwyciły dziesięć jednostek rosyjskich: trzy samoloty myśliwsko-bombowe Su-34, cztery MiG-i-31 i dwa samoloty transportowe An-26.

(airrecognition.com; fot. RAF/MOD, domena publiczna)

RAF, Crown copyright