Należąca do DCNS stocznia w mieście Lorient zwodowała w środę 18 września kadłub nowej fregaty Provence. Okręt ma zasilić francuską marynarkę wojenną za dwa lata. Jest to już trzecia przeznaczona dla Francji jednostka nowego typu.
W najbliższych miesiącach będą prowadzone typowe prace wykończeniowe, takie jak instalacje masztów zawierających między innymi radary. Początek budowy Provence datuje się na grudzień 2010 roku. Jest to fregata nowej generacji, której załoga została znacznie ograniczona w stosunku do poprzednich francuskich okrętów tej klasy i będzie się składać ze 108 osób. Uzbrojenie Provence będą stanowiły między innymi dwie ośmiokomorowe pionowe wyrzutnie pokładowe (VLS) Sylver firmy DCNS, które posłużą do wykorzystania pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Aster 15. Artyleria pokładowa będzie reprezentowana przez działo OTO Melara kalibru 76 milimetrów. Na wyposażeniu znajdą się także pociski przeciwokrętowe Exocet i torpedy MU90 IMPACT.
Obecnie DCNS buduje łącznie pięć fregat typu FREMM w swoich stoczniach. Jednostki te są na różnym poziomie zaawansowania konstrukcyjnego. Pierwszą fregatą zwodowaną we Francji była w 2010 roku Aquitaine, która weszła już do służby jako jedyna fregata typu. Drugim okrętem był Mohammed VI, który zbudowano na eksport dla Maroko i zwodowano w 2011 roku. Rok później wodowanie przeszła druga jednostka przeznaczona dla Francji – Normandie. Provence jest więc czwartą fregatą FREMM zwodowaną we Francji i trzecią przeznaczoną dla marynarki francuskiej. W stoczniach na wodowanie czekają kolejne dwie jednostki, a budowa pięciu ostatnich jeszcze się nie rozpoczęła.
Fregaty typu FREMM są francusko-włoskim przedsięwzięciem DCNS i Fincantieri. Początkowo Francja planowała budowę aż siedemnastu jednostek, które miały zastąpić łącznie aż trzy typy służących obecnie we francuskiej marynarce okrętów (korwety D’Estienne d’Orves oraz niszczyciele Georges Leygues i Tourville). Aktualnie planuje się budowę jedenastu. We Włoszech natomiast pierwotnie zamierzano zbudować dziesięć FREMM-ów, które mają zastąpić fregaty typów Lupo i Maestrale. Obecnie pewna jest budowa sześciu z nich. Dotychczas Włochy zwodowały trzy jednostki, spośród których jedna (Carlo Bergamini) została już wcielona do służby w maju 2013 roku. Okręty buduje się w dwóch podstawowych wersjach – zwalczania okrętów podwodnych i wielozadaniowej.
(janes.com, navyrecognition.com)