Amerykanie od dawna mieli świadomość, że dzielenie się technologiami może spowodować zmniejszenie wpływów z eksportu uzbrojenia. Dlatego niechętnie zgadzali się na przekazywanie swojej myśli technologicznej za granicę. Chcąc jednak zwiększyć wpływy na jednym z prężniej rozwijających się rynków przemysłu obronnego, zaoferowali Indiom pomoc techniczną przy konstrukcji lotniskowców nowej generacji i współpracę przy budowie kierowanych pocisków przeciwpancernych nowej generacji.
W przypadku lotniskowców zdecydowano o możliwości przekazania technologii katapult elektromagnetycznych (Electro Magnetic Aircraft Launch System). Nowe katapulty zamiast pary wykorzystują energię elektryczną przekształcaną w ruch przez elektryczne indukcyjne silniki liniowe. W ten sposób startującym z lotniskowca samolotom przekazują dużo więcej energii, co pozwala na uniknięcie sporych przeciążeń w samolotach. Ponadto dzięki precyzji w regulacji w przyszłości wystrzeliwane będą obiekty mniejsze i lżejsze (na przykład bezpilotowce X-47B). Lotniskowce INS Vikramaditya i INS Vikrant dysponują natomiast preferowanymi przez Rosjan skoczniami, przez co z ich pokładów mogą startować jedynie lekkie samoloty myśliwskie. Co więcej, rosyjskie konstrukcje nie przewidują startu samolotów wczesnego ostrzegania, transportowców i tankowców. Hindusi chcieliby jednak dysponować tymi możliwościami.
Propozycja objęła również kooperację w ramach rosyjsko-indyjskim projektu pocisku rakietowego Brahmos i współpracę przy budowie nowej generacji kierowanych pocisków przeciwpancernych. W przeszłości Amerykanie i w tym przypadku byli bardzo ostrożni. Przez nałożone restrykcje na transfer technologii za granicę kilkakrotnie odrzucano możliwość zrealizowania kontraktu na zakup przez Indie przenośnego systemu kierowanych pocisków przeciwpancernych FGM-148 Javelin.
(defencenews.in)