1 grudnia 2017 roku dokonano oficjalnego otwarcia nowego obiektu przeznaczonego do serwisowania opancerzonych wozów patrolowych Tactical Armored Patrol Vehicle (TAPV). Umieszczono go w bazie wsparcia dla 4. Dywizji kanadyjskich wojsk lądowych w Petawawie w prowincji Ontario. W uroczystości wziął udział kanadyjski minister obrony Harjit Sajjan.
Budowę nowego obiektu ukończono w czerwcu 2017 roku. Dwa starsze powstały w listopadzie 2016 roku w bazie wsparcia dla 2. Dywizji w Valcartier w prowincji Quebec. Konstrukcja obiektu w Edmontonie w prowincji Alberta, będącego bazą wsparcia dla 3. Dywizji, rozpoczęła się w listopadzie 2016 roku. Istniejące obiekty w Shilo i Valcartier będą odnawiane. Infrastrukturę obsługi TAPV w Gagetown (baza wsparcia dla 5. Dywizji) uruchomiono we wrześniu roku 2017.
Powstawanie centrów obsługi pojazdów i szkolenia ich załóg związane jest z pozyskiwaniem TAPV przez kanadyjskie siły zbrojne od koncernu Textron Systems.
TAPV kupiono na mocy wartego 416,2 miliona euro kontraktu z czerwca 2012 roku. Amerykanie zamierzają zrealizować dostawy wszystkich 500 sztuk do stycznia 2018 roku. Pierwsze pojazdy dostarczono do bazy wsparcia w Gagetown 12 sierpnia 2016 roku. Zgodnie z harmonogramem wszystkie szkolenia załóg zakończą się w połowie 2020 roku i wtedy też pojazd uzyska gotowość operacyjną w kanadyjskich siłach zbrojnych.
Pojazd zaprojektowano i opracowano na wniosek kanadyjskich wojsk lądowych na bazie wozu opancerzonego M1117, aby zastąpić wielozadaniowe transportery RG-31 Nyala. Samochody pancerne TAPV trafią do siedmiu baz wojskowych i dwudziestu czterech jednostek. Służyć będą w dwóch wariantach: 300 w wariancie podstawowym i 200 jako pojazd rozpoznania.
TAPV jest samochodem pancernym typu MRAP z kadłubem wytrzymującym wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych o masie do 10 kilogramów. Kompozytowy pancerz zapewnia ochronę przed pociskami kalibru 12,7 milimetra. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem Cummins QSL 365 o mocy 365 koni mechanicznych z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Allison MD3560. Jest przystosowany do działania (rozpoznania, patrolowania, eskortowania konwojów i zadań transportowych) w skrajnych warunkach klimatycznych. Może przewozić czterech lub siedmiu żołnierzy desantu albo dwie tony ładunku. Może być przewożony na pokładzie samolotu CC-177 Globemaster III.
Uzbrojony jest w bezzałogową wieżę M151 Protector, obsługiwaną przez operatora siedzącego wewnątrz pojazdu. Jest ona wyposażona w granatnik automatyczny kalibru 40 milimetrów i karabin maszynowy C6 kalibru 7,62 milimetra.
Zobacz też: AMRAAM-y dla Kanady
(armyrecognition.com)