Luftwaffe ogłosiła podpisanie umowy leasingowej z PZL Mielec. W ramach kontraktu niemieckie siły powietrzne pozyskają dwa lekkie samoloty transportowe M28 Skytruck. Zostały one wyleasingowane na cztery lata przy udziale cywilnego pośrednika.
Będą one służyć głównie do szkoleń spadochronowych, ponieważ standardowe samoloty transportowe Luftwaffe – Airbusy A400M – są zdecydowanie za drogie w eksploatacji. Do tej pory używano w tym celu poprzedników Atlasów – Transallów C-160.
Pierwszy samolot trafił już do odbiorcy, natomiast drugi egzemplarz czeka na odbiór w mieleckiej hali produkcyjnej. Wersja dla niemieckiego lotnictwa ma się różnić od samolotów używanych między innymi w naszych Siłach Powietrznych ulokowaniem dodatkowej przestrzeni ładunkowej o ładowności 300 kilogramów pod zbiornikiem paliwa.
Ten zakup jest również kolejnym argumentem dla przeciwników europejskiej maszyny. Już wcześniej niemieckie ministerstwo obrony zdecydowało się na zredukowanie opóźnionego już zamówienia z 75 do 53 samolotów, przy czym 13 Atlasów ma zostać sprzedanych do innych państw. Co więcej, w kwietniu tego roku Niemcy razem z Francuzami zdecydowali się na zakup sześciu amerykańskich samolotów transportowych C-130J Super Hercules, które będą służyć do zadań taktycznego transportu powietrznego.
Mielec nie wyklucza, że Niemcy kupią u nich więcej samolotów tego typu. Na stanie podkarpackiej fabryki znajduje się bowiem pięć kolejnych Skytrucków, które są już gotowe do sprzedaży.
Zobacz też: Amerykanie podarują sojusznikom polskie samoloty
(airforcesmonthly.com, bundeswehr.de)