Od dawna wiadomo, że wojna przyspiesza rozwój w dziedzinie uzbrojenia. Syryjskie siły zbrojne walczące z Da’isz wykorzystują własne osiągnięcia techniczne i modernizują sprzęt wojskowy, aby uczynić go bardziej wartościowym.
Żołnierze Baszszara al-Assada zintegrowali holowane działo polowe M-46 kalibru 130 milimetrów, produkowane jeszcze przez Sowietów i dostarczanej później Damaszkowi, z podwoziem cywilnego samochodu ciężarowego Iveco w układzie 8 × 8. Zdjęcia sprzętu wykorzystywanego w boju pojawiły się na Twitterze.
#Syrian #military forces produced locally #130mm M-46 #8×8 self-propelled #howitzer Read https://t.co/ena3NDvx9F pic.twitter.com/dfIUk94bET
— Army Recognition (@ArmyRecognition) 18 lipca 2017
Dzięki tak przeprowadzonej modernizacji Syryjczycy zamierzają osiągnąć większą mobilność jednostek artyleryjskich. Dwie główne zalety powstania tego typu systemu artyleryjskiego możność szybkiej produkcji w warunkach lokalnych i zapewnienie wysokiego poziom mobilności w czasie poruszania się po bezdrożach.
Syryjska nowa haubica samobieżna bazuje na podwoziu z opancerzoną kabiną załogi, która powinna zapewnić ochronę przed ostrzałem z broni ręcznej małego kalibru. Ciężarówka zachowała oryginalne przednie szyby, które jednak opancerzono. Po obu stronach kabiny znajdują się drzwi, ale nie ma w nich szyb.
Na tylnej części podwozia samochodu zamontowano ręcznie ładowaną radziecką armatę M-46 kalibru 130 milimetrów. Do służby przyjęto ją w Związku Radzieckim w latach pięćdziesiątych. Budowę pierwszych prototypów ukończono w połowie 1948 roku. Uczestniczyła w walkach w Azji i na Bliskim Wschodzie. Konstruowano ją również w Chinach jako Typ 59-1 i Egipcie.
M-46 wykorzystuje głównie amunicję z głowicą odłamkowo-burzącą. Te pierwsze ważą około trzydzieści trzy kilogramy. Szybkostrzelność wynosi 5–6 pocisków na minutę (około 70 w godzinę). Donośność działa polowego to 27 kilometrów.
W pozycji marszowej działo utrzymywane jest w specjalnym uchwycie umieszczonym za kabiną załogi. Gdy system artyleryjski znajduje się w pozycji zapewniającej prowadzenie ognia, z tyłu pojazdu opuszczony jest dość duży lemiesz, aby zapewnić większą stabilność platformy. Do opuszczania stosowany jest napęd hydrauliczny.
Zobacz też: Rosyjski samolot wczesnego ostrzegania ponownie w Syrii
(armyrecognition.com)