Na Twitterze pojawiły się pierwsze zdjęcia nieznanego dotąd typu samolotu, który niemal na pewno jest prototypem nowej maszyny szkolno-treningowej Northropa Grummana opracowanej w ramach programu T-X. Zwycięzca przetargu zastąpi w inwentarzu US Air Force starzejące się T-38 Talony (na zdjęciu tytułowym).
Zaprezentowane poniżej fotografie wykonano wczoraj, 19 sierpnia, na lotnisku Mojave w stanie Kalifornia. Samolot, noszący nieformalne oznaczenie Model 400, jeszcze nie wzniósł się jeszcze w powietrze, ograniczył się do kołowania. W sylwetce samolotu widać delikatne podobieństwo właśnie do Talona, zwłaszcza w przedniej części kadłuba.
Jak widać, maszyna otrzymała rejestrację N400NT. Zarejestrowana jest na spółkę zależną Northrop Grumman Corporation: Scaled Composites (rejestracji dokonano w czerwcu tego roku). Według danych FAA napęd stanowi pojedynczy silnik General Electric F404-GE-102D. Northrop Grumman opracował swojego kandydata w programie T-X we współpracy z BAE Systems (początkowo konsorcjum planowało wystawić do przetargu Hawka AJT). Ogólna sylwetka Modelu 400 znana była już w zeszłym roku; w grudniu Northrop pokazał model maszyny niewielkiej grupie dziennikarzy zaproszonych do zakładów w Palmdale.
Oznacza to, że już tylko jeden uczestnik przetargu – konsorcjum Boeinga i Saaba – nie ujawnił swojego samolotu (zobacz też: Spotterzy na tropie prototypu T-X Boeinga). Pierwszy lot Modelu 400 ma się odbyć jeszcze w tym roku.
#ScaledComposites Trainer-X prototype, high speed taxi test KMHV #NationalAviationDay #T-X #Northrop #WhereIsOrville pic.twitter.com/wyqQrLrNWx
— David Kern (@David_Kern) 19 sierpnia 2016
Closeup #ScaledComposites Trainer-X prototype, high speed taxi test KMHV #NationalAviationDay #T-X #Northrop pic.twitter.com/olkZ8BFXA6
— David Kern (@David_Kern) 19 sierpnia 2016
(twitter.com/David_Kern, flightglobal.com; fot. Tom Steele, CIV, USAF)