STX Finland zwodowało budowany dla fińskiej straży wybrzeża pełnomorski okręt patrolowy. Wodowanie odbyło się w piątek 2 sierpnia w stoczni w Raumie. W trakcie ceremonii jednostka otrzymała imię Turva.
W uroczystości wzięła udział minister spraw wewnętrznych Finlandii, Päivi Räsänen, którą wybrano na matkę chrzestną okrętu. Życzyła ona Turvie i jego załodze szczęścia i sukcesów w czasie służby.
W trakcie budowy ogłoszono otwarty konkurs na imię dla nowego patrolowca. Łącznie wpłynęło 1358 sugestii nazw. Spośród nich straż wybrzeża wybrała imię najbardziej według niej odpowiadające tradycji i wyzwaniom stojącym przed jednostką („turva” to po fińsku ochrona, bezpieczeństwo). Po wejściu do służby Turva będzie pełniła patrole w Zatoce Fińskiej, będąc na morzu przez ponad 300 dni w roku. Okręt ma być zdolny do pełnienia służby przez cały rok, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych. Jednostka cechuje się znaczną autonomicznością, dzięki czemu będzie w stanie wypełniać zadania także na dużych odległościach. Ma duży pokład roboczy i nowoczesny system odzyskiwania ropy wraz z dużymi zbiornikami mogącymi ją pomieścić. Rozbudowane zdolności przeciwpożarowe pozwalają jej na prowadzenie akcji gaśniczych na pełnym morzu.
Okręt będzie wykorzystywany do nadzoru morskich granic zewnętrznych państwa, akcji poszukiwawczych i ratowniczych, ochrony środowiska, monitorowania wykorzystywania zasobów naturalnych bałtyckich wód czy reagowania w wypadku wycieków ropy naftowej. W trakcie prac projektowych dużą uwagę poświęcono zapewnieniu jak najmniejszej szkodliwości dla środowiska wynikającej z użytkowania okrętu.
Przekazanie ma nastąpić pod koniec tego roku, a wcielenie do służby wiosną roku 2014. Jednostka zastąpi trzy mniejsze patrolowce nieprzystosowane do pełnienia służby w trakcie zimy. Zamówienie złożono w grudniu 2011 roku. Turva ma dziewięćdziesiąt sześć metrów długości i siedemnaście metrów szerokości. Okręt ma wykorzystywać nowoczesny radar Cassidian TRS-3D i rozwijać prędkość osiemnastu węzłów.
(navaltoday.com)