Francuski Generalny Dyrektoriat Uzbrojenia przygotowuje się do formalnego przekazania pierwszych samolotów szkolno-treningowych Pilatus PC-21 do szkoły pilotów w Cognac. Pierwsze dwie maszyny tego typu wylądowały w bazie 30 sierpnia i przechodzą obecnie próby odbiorcze.
Pozyskanie PC-21 to ważny krok w implementacji nowego programu szkolenia francuskich pilotów wojskowych. Poza szkoleniem pilotów Francuzi zamierzają też zmienić metodykę szkolenia nawigatorów i operatorów uzbrojenia. Nowe samoloty zastąpią w służbie dwa typy używane od lat siedemdziesiątych – odrzutowe Alpha Jety i śmigłowe TB30 Epsilony.
Kontrakt na dostarczenie całej usługi szkoleniowej został zawarty z Babcock Mission Critical Services France w grudniu 2016 roku. Umowę zawarto na osiem lat. Poza dostarczeniem siedemnastu PC-21 obejmuje ona ich pełne wsparcie techniczne, dostawę dwóch symulatorów, narzędzi do prowadzenia odpraw i innego niezbędnego wyposażenia.
Umowa zakłada, że cała flota PC-21 będzie wykonywała 11 500 godzin lotów rocznie. W 2022 roku samoloty staną się własnością francuskich sił zbrojnych. Całe wspomniane wyposażenie dodatkowe zostanie dostarczone na początku przyszłego roku, tak by latem mógł rozpocząć się pierwszy kurs realizowany na nowych samolotach.
Zobacz też: Francja zainteresowana M-345
(defense.gouv.fr, defense-aerospace.com)