Jerzy Pertek – Wielkie dni małej floty
Mimo że Jerzy Pertek nie żyje już od ponad trzydziestu lat, potomnym dał się …
Mimo że Jerzy Pertek nie żyje już od ponad trzydziestu lat, potomnym dał się …
Fenomen miłości Polaków do Napoleona był już przedmiotem naukowych rozpraw; nie miejsce tutaj na …
Generał US Air Force w stanie spoczynku spisał swoje przemyślenia na temat jednej z …
W ciągu kilku tygodni poprzedzających tegoroczną edycję tradycyjnie najlepszych pokazów lotniczych w Europie miłośnicy awiacji rozmawiali przede wszystkim o dwu typach samolotów – F-35 i Vulcanie. Ten pierwszy miał na RIAT 2014 zaliczyć publiczny międzynarodowy debiut, co oczywiście budziło kolosalne emocje: mówimy przecież o najnowocześniejszym obecnie samolocie bojowym, na którym latać mają siły powietrzne bez mała połowy północnej półkuli.
Jak od kilku lat w czerwcu do położonych na Warmii Gryźlin zlatują się różnej maści statki powietrzne, by wziąć udział w organizowanym przez olsztyńskie starostwo powiatowe Rodzinnym Pikniku Lotniczym. Mimo że wioska jest niewielka, a lotnisko jeszcze mniejsze, w jakiś sposób organizatorom zawsze udaje się zaprosić ciekawych gości z kraju i zagranicy, dzięki czemu piknik stanowi ciekawy punkt w kalendarzu imprez lotniczych.
W dniach 24–26 czerwca na terenie kompleksu wystawowego Amberexpo odbyła się kolejna edycja międzynarodowych targów zbrojeniowych Balt Miltary Expo. Ich tematyka koncentruje się na marynarce wojennej i przemyśle stoczniowym, ale obecna sytuacja międzynarodowa w naszej części Europy oraz zapowiedzi polityków o zwiększeniu środków finansowych na budżet obronny (i ogłoszone plany modernizacji poszczególnych rodzajów sił zbrojnych) spowodowały, że na targach pojawiło się wiele znaczących firm, które mają nadzieję zrobić interesy z polskim rządem
14 marca w Pruszczu Gdańskim odbyło się święto stacjonującej tam jednostki śmigłowców bojowych. Obchody, które były połączone z osiemdziesiątymi piątymi urodzinami Aeroklubu Gdańskiego, zorganizowano w wojskowej części wspólnego dla obu instytucji lotniska.
Jak co dwa lata pod koniec maja – poprzednia edycja była wyjątkiem – w stolicy Niemiec odbyły się międzynarodowe targi i pokazy lotnicze ILA Berlin Air Show. Impreza jak zwykle była podzielona na dni targowe oraz dni dla publiczności i to właśnie w jednym z tych drugich wybraliśmy się do Berlina zobaczyć, co widać i słychać w lotniczym światku.
Jeśli chcielibyśmy wybrać samolot, który byłby ikoną amerykańskich wojsk lotniczych, nie moglibyśmy narzekać na brak kandydatów. F-16 Fighting Falcon, SR-71 Blackbird, B-2 Spirit, F-22 Raptor… Jeśli jednak wybierać będziemy samolot ikonę całych Stanów Zjednoczonych, zwycięzca może być tylko jeden: niebiesko-biały samolot pasażerski znany jako Air Force One.
28 kwietnia do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego przybył około stuosobowy kontyngent Armée de l’air z czterema myśliwcami Dassault Rafale z Eskadry Myśliwskiej (Escadron de Chasse) 1/7 „Provence” ze 113. Bazy Lotniczej Saint-Dizier-Robinson i z Eskadry Myśliwskiej 2/30 „Normandie-Niemen” ze 118. Bazy Lotniczej Mont-de-Marsan. Było to spełnienie obietnicy francuskiego ministra obrony Jeana-Yves’a Le Driana, który w reakcji na kryzys ukraiński zapowiedział wysłanie samolotów bojowych na użytek Baltic Air Policing.