Departament Stanu poinformował 3 marca o wyrażeniu zgody na ewentualną sprzedaż do Izraela latających cystern Boeing KC-46A Pegasus. Odpowiednią dokumentację przesłano już do Kongresu, od którego teraz będzie zależeć ostateczna akceptacja sprzedaży, choć raczej już nic nie stanie na przeszkodzie i maszyny trafią na Bliski Wschód. Sprzedaż odbędzie się poprzez amerykański program Foreign Military Sales (FMS).

Izrael chce kupić osiem samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus i inny sprzęt, a w szczególności zapasowy silnik Pratt&Whitney PW4062, dwa dodatkowe odbiorniki MAGR 2K-GPS, systemy łączności AN/ARC-210 U/VHF, transpondery swój-obcy APX-119 oraz pakiet szkoleniowy i logistyczny.

Wartość umowy może sięgnąć 2,4 miliarda dolarów. Nie podano jednak nawet przybliżonego potencjalnego harmonogramu dostaw. Wiadomo jednak, że Izrael otrzyma nowe maszyny. Obecnie nie znane są jakiekolwiek zamówienia offsetowe związane z tą umową.

Siły powietrzne już w 2017 roku złożyły zapotrzebowanie w ramach pilnej potrzeby operacyjnej na dwie latające cysterny. Wówczas rozważano zakup nowych maszyn KC-46A lub cywilnych Boeingów 767, które po przeróbkach mogłyby służyć jako latające cysterny. W lipcu 2018 roku pojawiły się informacje o izraelskich zakusach na dużą ilość amerykańskich maszyn latających.

Wyrażano zainteresowanie pozyskaniem eskadry wielozadaniowych samolotów F-15IA Strike Eagle, samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus, maszyn pionowego startu i lądowania V-22 Osprey oraz śmigłowców transportowych CH-47F Chinook. Promowanie KC-46A wywołało niezadowolenie rządowej spółki Israel Aerospace Industries (IAI), która proponowała przebudowę Boeingów 767.

Osiem KC-46A Pegasusów pozwoli na systematyczne wycofywanie ze służby siedmiu Boeingów KC-707 i zastąpienie przynajmniej w części zadań używanych do tankowania w locie czterech samolotów transportowych Lockheed Martin C‑130H. Pierwszy KC-707 trafił do Izraela w 1973 roku, zaś C‑130H – trzy lata później. Przestarzałe platformy wymagają dużego zaangażowanie w remonty i wymianę zużytych części.

Do tej pory użytkownikami KC-46A są Stany Zjednoczone i Japonia. Izrael stanie się najprawdopodobniej trzecim posiadaczem maszyn tego typu.

Zobacz też: Izrael ma drugą eskadrę F-35I

(defenseworld.net, janes.com)

US Air Force / Louis Briscese