Po latach przerwy zbiorniki konforemne montowane na wersjach myśliwskich F-15 US Air Force doczekały się powrotu. Kilka dni temu Boeing zamieścił na Twitterze zdjęcie wyposażonego w takie zbiorniki F-15C ze 122. Eskadry Myśliwskiej 159. Skrzydła Myśliwskiego Gwardii Narodowej Stanu Luizjana (samolot tej jednostki na zdjęciu tytułowym), stacjonującego w bazie NAS-JRB New Orleans.
Zmiana jest przejawem działania mało nagłośnionego pakietu modernizacyjnego dla tych maszyn, F-15 Persistent Air Dominance Enabler, mającego zapewnić im podczas obrony terytorium Stanów Zjednoczonych lub państw sojuszniczych warunki do dominacji w powietrzu. W ramach programu 105 wyznaczonych do wykonywania zadań bojowych Eagle’i ma otrzymać zbiorniki konforemne i po dwie dodatkowe wyrzutnie dla pocisków powietrze–powietrze, za łączną kwotę 441 milionów dolarów.
Watch them fly bayou!
Louisiana’s 159th Fighter Wing #Boeing F-15Cs take flight with new conformal fuel tanks – increasing #USAF range and homeland defense capability! #F15 #AirNatGuard pic.twitter.com/qjrRNblIQC— Boeing Defense (@BoeingDefense) 5 lutego 2018
Pierwszy lot F-15C ze zbiornikami konforemnymi w ramach programu odbył się 31 stycznia, dziesięć miesięcy po rozpoczęciu prac, nad Zatoką Meksykańską. Trwał dwie godziny. W ramach modernizacji do standardu „Golden Eagle”, umożliwiającego ich służbę do 2040 roku, F-15 Gwardii Narodowej mają też otrzymać termonamierniki, ujednolicone procesory i szyny wymiany danych, unowocześnione kokpity oraz nowe urządzenia zakłócające, w tym holowane wabiki.
Zbiorniki typu CFT w mniejszym stopniu niż zbiorniki podwieszane wpływają na opór aerodynamiczny i sygnaturę radarową samolotu czy dopuszczalne przeciążenia w locie. Wydatnie zwiększają natomiast promień działania myśliwca, albo czas jego przebywania w powietrzu, oraz liczbę dostępnych węzłów uzbrojenia, umożliwiając przenoszenie przez F-15C do szesnastu pocisków powietrze–powietrze.
Choć F-15C/D były do nich fabrycznie przystosowane, zbiorniki systemu FAST Pack (co jest skrótowcem od Fuel And Sensor Tactical Pack) w czasach zimnej wojny stosowane były rzadko. W US Air Force regularnie używała ich jedynie rozwiązana w 1995 roku 57. Eskadra Myśliwska stacjonująca w NAS Keflavík na Islandii. Później zarzucono ich stosowanie ze względów ideologicznych i oszczędnościowych.
Użycie FAST Packów w roli zbiorników paliwa to jednak zaledwie wierzchołek góry lodowej. Według archiwalnych materiałów miały one z powodzeniem pomieścić także działko, wyposażenie celownicze, rozpoznawcze lub do walki elektronicznej, instalację do przekazywania paliwa w locie albo dodatkowe silniki startowe. W razie potrzeby mogły służyć też za przestrzeń bagażową lub zbiorniki do rozpylania cieczy, a wedle najnowszych pomysłów – za komory uzbrojenia myśliwca o zmniejszonej wykrywalności.
Zobacz też: F-16 zostanie następcą F-15?
(thedrive.com)