Podczas sympozjum Space and Missile Defense w Huntsville w stanie Alabama dwa przedsiębiorstwa – Boeing i General Dynamics Land Systems (GDLS) – zaprezentowały niepokazywaną do tej pory wersję transportera Stryker, wyposażoną w uzbrojenie przeciwlotnicze i przeciwpancerne. Pojazd otrzymał oznaczenie Stryker MSL (Mobile SHORAD Launcher). Być może już w lutym 2018 roku trafi do Europy w ramach kontyngentu rotacyjnego.
Na demonstratorze technologii zamontowano zmodernizowaną wyrzutnię systemu M1097 Avenger. Moduł uzbrojenia zainstalowano w tylnej części pojazdu. Może on odpalać pociski przeciwlotnicze AIM-9X Sidewinder i przeciwpancerne AGM-114 Hellfire, także te w wersji AGM-114L. Dzięki tym ostatnim amerykańskie pododdziały, które będą mieć na stanie Strykery zwiększą swój potencjał w zakresie niszczenia dobrze opancerzonych pojazdów. Załoga, która składa się z trzech wozów będzie mogła likwidować cele latające, w tym drony, i silniej opancerzone. Tym samym Stryker jest drugim pojazdem amerykańskich wojsk lądowych, po Humvee, na którym zamontowano ten typ wyrzutni.
First time out! #Boeing’s Maneuver Short-Range Air Defense Launcher integrated on @GD_LandSystems Stryker combat vehicle #SMDSymposium pic.twitter.com/piWGvycp9N
— Boeing Defense (@BoeingDefense) 8 sierpnia 2017
Połączenie sił Boeinga i GDLS w celu konstrukcji nowej wersji Strykera jest podyktowane wzrostem zagrożenia dla US Army ze strony samolotów, śmigłowców i dronów (zobacz też: US Army chce samodzielnych dowódców, lżejszej logistyki). Potrzebne są pojazdy taktyczne, które zapewnią osłonę przeciwlotniczą przed zagrożeniem z powietrza. Strykery uzbrojone w pociski rakietowe mają zapewnić lepszą przeżywalność oddziałów w środowisku konfliktu asymetrycznego.
Teraz pojazd trafi na poligon wojskowy White Sands w stanie Nowy Meksyk, gdzie przejdzie testy strzeleckie. Zadaniem załogi będzie zniszczenie dwóch celów nadlatujących z powietrza i jednego pojazdu opancerzonego. GDLS już teraz jednak poważnie myśli o kolejnych modyfikacjach, między innymi zintegrowaniu pojazdu w tej wersji z armatą automatyczną kalibru 30 milimetrów, a w dalszej kolejności z bronią laserową.
Z czasem pojazd ma otrzymać radiolokator pokładowy, gdyż teraz opiera się na współpracy z radiolokatorami AN/MPQ-64 Sentinel. Zapewnienie własnej stacji radiolokacyjnej pozwoli na usprawnienie procesu namierzania i celowania.
Zobacz też: Testy broni laserowej na Apache’u
(scout.com, defensenews.com)