Amerykańskie siły powietrzne oficjalnie zamówiły osiem wielozadaniowych samolotów bojowych F-15EX. Wraz z dodatkowym wsparciem logistycznym będą kosztowały 1,2 miliarda dolarów. Nie wiadomo jeszcze, która baza otrzyma pierwsze egzemplarze przeznaczone do służby liniowej.
Kontrakt na dostawę F-15EX dla US Air Force to wielki sukces Boeinga, który powoli musiał myśleć o zamykaniu linii produkcyjnej tego modelu w fabryce w St. Louis. Koncern od lat namawiał USAF na kupno zaawansowanej wersji F-15 jako uzupełnienia dla F-35A. Wreszcie w 2019 roku Departament Obrony w zasadzie przymusił siły powietrzne do zakupu tych samolotów.
Dowódcy sił powietrznych woleli przeznaczyć fundusze na dodatkowe F-35, ale według najnowszych doniesień sztabowcy twierdzą, że pozyskanie F-15EX to najszybszy sposób na zastąpienie F-15C/D służących w Gwardii Narodowej. Czas służby wysłużonych myśliwców dobiega końca, a zaletą F-15EX jest to, że nie wymagają specjalnej infrastruktury i długiego przeszkalania pilotów, a ich możliwości bojowe są bardzo dobrze znane. Mogą w pełni korzystać z infrastruktury wykorzystywanej w tej chwili przez F-15C/D.
Dwa pierwsze egzemplarze znajdują się już na linii montażowej, którą mają opuścić na początku przyszłego roku. Początkowo będą stacjonowały w bazie Eglin w stanie Floryda, gdzie zostaną przeprowadzone testy. Sześć pozostałych egzemplarzy zostanie dostarczonych do tej samej bazy w 2023 roku budżetowym. Zamówienie ośmiu F-15EX jest finansowane z pieniędzy na 2020 rok budżetowy. Na przyszły rok siły powietrzne zawnioskowały o pieniądze na zakup dwunastu myśliwców, a w latach 2022–2025 mają zamiar kupić łącznie sześćdziesiąt cztery samoloty. Według Boeinga amerykańskie siły powietrzne mogą kupić nawet 144 F-15EX.
F-15EX jest myśliwcem dwumiejscowym sterowanym za pomocą systemu fly-by-wire i napędzanym przez dwa silniki General Electric F110-GE-129. Jest wyposażony w system walki elektronicznej Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWS) i nowe komputery pokładowe. Największą zaletą ma być otwarta architektura oprogramowana, która umożliwi jego bardzo szybką modernizację, na przykład w czasie integracji nowego uzbrojenia. Drugą dużą zaletą F-15EX są rozmiary i udźwig uzbrojenia, które pozwolą na jego wykorzystanie w roli nosiciela pocisków hipersonicznych.
Zobacz też: Izrael: Wyremontowano F-16 z bazy Chacor
(defensenews.com)