Na stronie internetowej US Air Force opublikowano niedawno historię o tym, jak samoloty F-35 z 33. Skrzydła Myśliwskiego z bazy Eglin na Florydzie musiały uciekać przed huraganem do bazy Barksdale w Luizjanie. Działo się to w październiku 2018 roku i pech chciał, że zbiegło się z uziemieniem wszystkich amerykańskich F-35 po wypadku maszyny należącej do piechoty morskiej.

Rozkazano wtedy, aby przed dopuszczeniem do lotu każdy egzemplarz przeszedł przegląd instalacji paliwowej. W Barksdale nie było jednak odpowiedniego wyposażenia ani mechaników. Co więcej, nie było jeszcze opublikowanych oficjalnych instrukcji, jak dokonać tego przeglądu i wymienić wadliwe elementy. Dotychczasowa metoda postępowania zakładała wyjęcie najpierw całego silnika. Jak napisano na stronie amerykańskich sił powietrznych, zajmuje to trzydzieści sześć godzin.

Dalej sprawozdanie opisuje, że mechanicy sami znaleźli prostszy sposób na dokonanie inspekcji i wymianę części. Nowa metoda zajmowała dwadzieścia cztery godziny, czyli o dwanaście mniej niż samo wymontowanie silnika. Mechanicy oczywiście doczekali się należnych pochwał.

Sama powyższa historia nie jest bardzo fascynująca, ale znalazło się w niej zaskakujące stwierdzenie, że wyjęcie silnika z F-35 zajmuje przynajmniej trzydzieści sześć godzin. Można się domyślać, że powtórne zamontowane zajmuje drugie tyle czasu. Może to być jedna z przyczyn horrendalnych kosztów utrzymania floty 2700 samolotów, które zamierza kupić Departament Obrony.

Trzy pełne doby na wymianę silnika to wynik niespotykany w innych współczesnych samolotach bojowych, które są konstruowane tak, aby ich obsługa i wymiana kluczowych elementów była jak najprostsza i jak najszybsza. Dla przykładu całkowita wymiana silnika w myśliwcu Rafale zajmuje siedmiu mechanikom trzy godziny. Taki czas podaje nie francuski producent w broszurze reklamowej, ale strona internetowa US Navy w relacji z pobytu francuskich myśliwców na lotniskowcu USS Harry S. Truman w czerwcu 2010 roku.

Zobacz też: USAF: Dwaj mechanicy rażeni piorunem przy obsłudze F-35

(af.mil, navy.mil, defense-aerospace.com)

U.S. Air Force / Lillian Miller