18 października statek badawczy RV Petrel odnalazł na dnie Oceanu Spokojnego wrak lotniskowca Kaga, który poszedł na dno podczas bitwy o Midway w czerwcu 1942 roku. Dzisiaj poinformowano o drugim sukcesie: poznano miejsce spoczynku kadłuba kolejnego japońskiego okrętu lotniczego utraconego podczas tej samej bitwy – Akagi. Poszukiwania obu okrętów trwały kilka tygodni.

Wrak Akagi zlokalizowano na głębokości 5,49 kilometra i około 2090 kilometrów na północny zachód od Pearl Harbor, na obszarze amerykańskiego pomnika narodowego Papahānaumokuākea Marine National Monument. Obejmuje on Północno-Zachodnie Wyspy Hawajskie, w których skład wchodzi także Midway. Zdjęcia wysokiej rozdzielczości pozwalają zaobserwować jakby nietknięte wyposażenie i uzbrojenie okrętu. Część poszycia kadłuba jest rozerwana, więc można też zajrzeć do wnętrza wraku.

Zdjęcia z sonaru pokazały, że dziób Kagi uderzył w dno morskie z dużą prędkością, rozpadł się na mniejsze części i pozostawił duży krater, który wygląda tak, jakby w oceanie wybuchła spora bomba. Dziób znajduje się na dnie, częściowo przykryty mułem, na głębokości około 5,4 kilometra.

Inicjatorem działań Petrela był miliarder Paul Allen, współzałożyciel Microsoftu, zmarły 15 października 2018 roku. W styczniu zespół badawczy odnalazł wraki innych słynnych okrętów: lotniskowca USS Hornet (CV 8) i pancernika Hiei oraz lotniskowca USS Wasp (CV 7). Do tej pory udało się zlokalizować, zidentyfikować i sporządzić dokumentację dotyczącą wraków trzydziestu jeden okrętów.

Kaga (na zdjęciu tytułowym) i Akagi to dwa z czterech lotniskowców straconych przez flotę japońską w bitwie o Midway. Akagi – okręt flagowy 1. Floty Powietrznej – poszedł na dno 5 czerwca 1942 roku. Akagi zbudowano w latach dwudziestych na bazie nieukończonego krążownika liniowego typu Amagi (w taki sam sposób powstał Kaga). Miał długość niespełna 261 metrów, szerokość 31 metrów, osiągał prędkość maksymalną 31 węzłów. Pierwsze trafienia otrzymał 4 czerwca 1942 roku, a sprawcami byli piloci trzech pokładowych bombowców nurkujących Douglas SBD Dauntless, którzy uszkodzili między innymi ster okrętu. Następnego dnia admirał Isoroku Yamamoto wydał rozkaz zatopienia okręty przez niszczyciele Arashi, Hagikaze, Maikaze i Nowaki.

Kaga wszedł do służby wszedł 31 marca 1928 roku. Na pokład mógł zabierać dziewięćdziesiąt samolotów, uzbrojony był w dziesięć dział kalibru 203 milimetrów, szesnaście dział przeciwlotniczych kalibru 127 milimetrów, trzydzieści dziewięć działek przeciwlotniczych typu 96 kalibru 25 milimetrów. Debiut bojowy zaliczył w sierpniu 1937 roku, wspierając z morza wojska japońskie w Szanghaju. Zatopiony został dzień wcześniej niż Akagi. Szczęście opuściło załogę, gdy okręt trafiło cztery lub pięć bomb zrzuconych przez bombowce nurkujące z lotniskowca USS Enterprise, prowadzone przez Wade’a McClusky’ego. Dzieła zniszczenia dopełniły torpedy japońskiego niszczyciela Hagikaze.

Japonia, przegrywając w bitwie o Midway, utraciła przewagę taktyczną i strategiczną w wojnie na Pacyfiku. Była ona punktem zwrotnym, po którym japońska potęga tylko się cofała. W jej trakcie zatopiono siedem okrętów, w tym cztery japońskie lotniskowce.

Zobacz też: USS Bismarck Sea. Ostatni zatopiony lotniskowiec US Navy

(japantimes.co.jp, theguardian.com, bbc.com)

Yamato Museum