W stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Kobe odbyło się wodowanie jedenastego okrętu podwodnego typu SoryūŌryū (SS-511). W stosunku do poprzednich jednostek tę wyróżnia ważna zmiana konstrukcyjna. Jest to pierwszy japoński okręt podwodny z akumulatorami litowo-jonowymi.

Zakład Mitsubishi Heavy Industries zbudował do tej pory sześć okrętów tego typu, a pięć pozostałych powstało w Kawasaki Shipbuilding Corporation. Stępkę pod Ōryū położono w listopadzie 2015 roku, a wcielenie do marynarki wojennej zaplanowane jest na marzec 2020 roku.

Okręty podwodne typu Soryū są budowane od 2005 roku. Pierwsza jednostka serii była wodowana w 2007, a wcielona do floty – w 2009 roku. Najnowszy okręt, Seiryū (SS-509), wszedł do służby 12 marca tego roku. Nazwy wszystkich okrętów pochodzą od smoków. Przykładowo Soryū oznacza niebieskiego smoka, Hakuryū – białego smoka, a Ōryū – smoka feniksa.

Japońskie Morskie Siły Samoobrony zamówiły czternaście okrętów tego typu. Począwszy od jedenastej jednostki dzięki akumulatorom litowo-jonowym będą mogły dłużej przebywać w zanurzeniu. Ich pojemność jest dwa razy większa od akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Okręty typu Soryū są największymi na świecie okrętami podwodnymi z napędem konwencjonalnym.

Zobacz też: Co nowego w podwodnym świecie?

(navyrecognition.com)

Japan Maritime Self-Defense Force