Sztab generalny włoskich wojsk lądowych poinformował, że 31 grudnia do Wielozadaniowego Centrum Testowego w Montelibretti w pobliżu Rzymu dostarczono jeden egzemplarz bojowego wozu piechoty Lynx KF41, który zostanie poddany rygorystycznej weryfikacji, testom i ocenie technicznej. Pojazd trafił na Półwysep Apeniński z Węgier, które są dotychczas jedynym nabywcą pojazdu, na zasadzie wypożyczenia. Nad poprawnym przebiegiem testów czuwać będą zarówno żołnierze, jak i inżynierowie włoskiego giganta zbrojeniowego Leonardo.

Centrum Testowe w Montelibretti odpowiada za testowanie, innowacje techniczne i ocenę platform lądowych pod auspicjami Dowództwa Logistycznego Esercito Italiano za pośrednictwem Dowództwa Technicznego. Próby odbywać się będą w celu oceny jego mobilności, ochrony, siły ognia i interoperacyjności. Niewątpliwie Włosi sprawdzą zdolność zabudowy optoelektroniki Leonardo, tak aby ocenić możliwość jak największego udziału lokalnego przemysłu obronnego w produkcji seryjnej przyszłych wozów bojowych.

Nowy program gąsienicowych opancerzonych wozów bojowych A2CS ma kosztować 15 miliardów euro (z czego na razie zabezpieczono 5 miliardów). W jego toku ma powstać 1050 pojazdów, które zastąpią nie tylko starzejące się bwp Dardo, ale też transportery opancerzone M113. Rzym skorzysta z pomocy zagranicznego partnera, co wynika wprost ze stanowiska przyjętego przez Departament Generalnego Planowania Finansowego Esercito Italiano. Wojsko stoi na stanowisku, że żaden kraj europejski nie może obecnie pozwolić sobie na opracowanie własnego pojazdu ze względu na związane z tym koszty i wymagane know-how.

Lynx CSV i bwp Lynx KF41.
(Rheinmetall Australia)

Zainteresowane kontraktem są Rheinmetall i Leonardo, które w październiku poinformowały o założeniu w lipcu spółki joint venture Leonardo Rheinmetall Military Vehicles (LRMV). Celem wspólnego przedsięwzięcia jest dostarczenie włoskim wojskom lądowym nowych czołgów podstawowych i gąsienicowych wozów bojowych, następców używanych obecnie Ariete, Dardo i M113.

Warto spojrzeć na szybkie i bezproblemowe dostarczenie testowego egzemplarza z perspektywy chęci Niemców do zdobycia lukratywnego kontraktu. Rheinmetall i Leonardo będą wspólnie zajmować się rozwojem i budową pojazdu. Włosi zadbają o dostawę uzbrojenia i elektroniki, które pozwolą na stworzenie włoskiej wersji pojazdu. Firma z Düsseldorfu jest bardziej skora do dyskusji w sprawie udziału włoskiego przemysłu w ogólnej architekturze tamtejszego bwp. Rzym żąda udziału rodzimego przemysłu sięgającego 70%, obejmującego między innymi integrację komponentów włoskiej produkcji z wieżą.

Odkąd rozpoczęliśmy finansowanie Konfliktów przez Patronite i Buycoffee, serwis pozostał dzięki Waszej hojności wolny od reklam Google. Aby utrzymać ten stan rzeczy, potrzebujemy 1700 złotych miesięcznie.

Możecie nas wspierać przez Patronite.pl i przez Buycoffee.to.

Rozumiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na to, by nas sponsorować, ale jeśli wspomożecie nas finansowo, obiecujemy, że Wasze pieniądze się nie zmarnują. Nasze comiesięczne podsumowania sytuacji finansowej możecie przeczytać tutaj.

LUTY BEZ REKLAM GOOGLE 95%

Na razie jedynym odbiorcą Lynksów są węgierskie siły zbrojne, które nabyły je w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026. Umowę zawarto w 2020 roku, dokonując zakupu 218 bwp za mniej więcej 2 miliardy euro. Rheinmetall zapewnia też wsparcie techniczne, szkolenia i logistykę oraz transfer technologii. W ramach współpracy zbudowano zakład produkcyjny w Zalaegerszegu, w którym produkowane są KF41. Fabrykę otwarto w 2022 roku, a pierwsze pojazdy dostarczono węgierskim żołnierzom w 2023 roku.

LRMV ma rozpocząć działalność na początku tego roku. Udziały w spółce podzielono po równo, aczkolwiek siedziba LRMV zostanie umieszczona w Rzymie, a 60% produkcji ma być prowadzone w zakładach Leonardo w La Spezii, które z tej okazji zostaną poważnie rozbudowane. Serwis Defense News – powołując się na anonimowe źródło – poinformował, że spółka joint venture zostanie uruchomiona najprawdopodobniej do końca stycznia. Kolejnym krokiem miało być podpisanie pierwszej umowy na pierwszą partię bojowych wozów bojowych w konfiguracji włoskiej.

Na Półwysep Apeniński mają trafić pojazdy w szesnastu konfiguracjach. Celem jest wyprodukowanie dwudziestu prototypów do końca roku 2027 lub początku 2028, a dostawy mają być realizowane w latach 2029–2041. Pierwsza transza pojazdów seryjnych z produkcji pełnoskalowej pojawi się w latach 2030–2032. Łącznie do wojsk lądowych może trafić nawet 1050 pojazdów różnych wersji. Będzie to ponad 400 bwp i pojazdy specjalistyczne: wozy dowodzenia, nosiciele wyrzutni ppk, moździerze samobieżne, pojazdy saperskie, wozy rozpoznawcze, czołgi lekkie (lub wozy wsparcia ogniowego z armatą kalibru 120 milimetrów), przeciwlotnicze, transportery opancerzone, pojazdy amunicyjne i do nauki jazdy.

Redback i Lynx na pokładzie HMAS Adelaide.
(Department of Defence / ABIS Benjamin Ricketts)

Warto przypomnieć, że w połowie ubiegłego roku w gronie kandydatów znajdowały się francusko-niemiecki KNDS z Boxerem, niemiecki Rheinmetall z Lynksem i BAE Systems Hägglunds, które mogłoby dostarczyć CV90. W grze znajdowała się również południowokoreańska Hanwha. Podczas targów przemysłu obronnego Black Sea Defense & Aerospace zarówno Rumunom, jak i Włochom zaoferowano sztandarowy produkt – AS21 Redback. W grudniu 2023 roku podpisano kontrakt zakładający dostawę 129 bojowych wozów piechoty AS21 Redback i 17 wozów wsparcia (Manoeuvre Support Vehicle) dla australijskich wojsk lądowych. Rumunia i Włochy miały być kolejnymi kierunkami eksportowymi.

– Jeśli sprawy potoczą się szybko, pierwszy kontrakt na czołgi mógłby zostać podpisany jeszcze w tym roku – dodało opisane wyżej źródło. Kontrakt zakładający pozyskanie pierwszej partii wozów ma mieć wartość około pół miliarda euro Co więcej, być może będziemy również świadkami rychłego podpisania umowy na czołgi podstawowe Panther KF51.

KF51 Panther może być produkowany w przyszłości we Włoszech
(Rheinmetall)

Leonardo i Rheinmetall poinformowały, że widzą potencjał eksportowy dla pojazdów w wersji włoskiej, wykraczający poza zakupy w Rzymie. W wywiadzie dla niemieckiej gazety Börsen Zeitung w grudniu prezes Rheinmetall Armin Papperger przewidział, że spółka joint venture zabezpieczy w ciągu najbliższych dziesięciu lat zamówienia o wartości 50 miliardów euro.

Nie ulega wątpliwości, że Rheinmetall dwoi się i troi, aby dostarczyć Esercito Italiano czołgi Panther KF51. Nie ukrywajmy: finansowanie przez Rzym znacznie przyspieszyłoby prace nad wozem. Do tej pory koncernowi z Düsseldorfu udało się nawiązać współpracę z Węgrami. Trzeba jednak pamiętać, że Budapeszt nie jest szczególnie zasobny finansowo, a do tego staje się partnerem coraz bardziej problematycznym politycznie.

Rheinmetall