Włoskie ministerstwo obrony oddało większość maszyn lotnictwa transportowego i powietrznych tankowców pod egidę Europejskiego Dowództwa Transportu Lotniczego (EATC). Do formalnego przekazania doszło 12 stycznia 2016 roku. Od teraz EATC będzie miało kontrolę operacyjną nad czterema latającymi cysternami KC-767A, dwudziestoma transportowcami C-130J i siedmioma C-27J Spartan.
Trzydzieści jeden włoski samolotów dołączyło tym samym do wielonarodowej floty dysponującej obecnie ponad dwustoma dwudziestoma jednostkami wojskowego transportu lotniczego. Przekazanie zasobów lotniczych było naturalną konsekwencją przystąpienia Rzymu do europejskiego dowództwa 4 grudnia 2014 roku i dołączenia tym samym do takich państwa jak Francja, Niemcy, Belgia, Holandia, Luksemburg, Hiszpania.
Według oficjalnych danych zasoby EATC stanowią ponad 60% wszystkich zasobów wojskowego transportu lotniczego w Europie. Włoskie maszyny nadal stacjonować będą na terytorium Włoch w swoich bazach macierzystych w Pizie (C-130J i C-27 J) oraz w Practica di Mare (KC 767A). Nowością będzie jednak dodanie na ich kadłubach herbu Europejskiego Dowództwa Transportu Lotniczego. Formalnie flota będzie podlegać dowódcy EATC, ale Włochy w dowolnym momencie będą mogły wycofać część lub całość przekazanych zasobów.
(airrecognition.com; fot. Łukasz Golowanow, Konflikty.pl)