Jak twierdzi strona internetowa War Is Boring, Włosi przygotowują swój lotniskowiec Cavour do prowadzenia od 2023 roku regularnych operacji lotniczych z udziałem samolotów F-35B. Mający cechy zarówno lekkiego lotniskowca, jak i śmigłowcowca desantowego Cavour (numer burtowy 550) – wcześniej znany pod nazwami Luigi Einaudi i Andrea Doria oraz numerem 552 – jest obecnie okrętem flagowym Marina Militare. Przejął ten status od dwukrotnie mniejszego lotniskowca Giuseppe Garibaldi (551).
Włoska marynarka wojenna zamierza przy tym skorzystać z amerykańskich doświadczeń nabytych przy modyfikacji śmigłowcowca desantowego USS America (LHA 6), w której ramach dokonano wzmocnienia wybranych części pokładu lotniczego i pokrycia ich nową, odporną na działanie wysokich temperatur okładziną zwaną thermion. Zabezpieczenie najbardziej „gorących” miejsc do lądowania F-35 także w tym przypadku pociągnie za sobą konieczność przeniesienia części rur, okablowania, oświetlenia i anten, a nawet przearanżowania niektórych przestrzeni wewnętrznych. Mimo, iż wyporność włoskiej jednostki jest dwukrotnie mniejsza, wielkość jej pokładu lotniczego jest zbliżona do tej na USS America.
Nie ma pełnej jasności co do liczby F-35B mających stacjonować na Cavourze. Dotychczas na lotniskowcu bazowało jedynie osiem AV-8B i tyle właśnie mogło zmieścić się w hangarze. Cytowane źródło mówi o dwunastu Lightningach, włoska Aviazione Navale otrzymać ma zaś ostatecznie tylko piętnaście, zamiast planowanych początkowo dwudziestu dwóch maszyn. Możliwe byłoby jednak zasilenie grupy powietrznej okrętu z puli kolejnych piętnastu F-35B zamówionych przez włoskie siły powietrzne – Aeronautica Militare.
Po przystosowaniu Cavoura (na zdjęciu wraz z lotniskowcami USS Harry S. Truman i Charles de Gaulle) do bazowania F-35B Włochy stałyby się trzecim, po USA i Wielkiej Brytanii , krajem używającym Lightningów II z pokładów okrętów. Z możliwości takiej póki co nie zamierzają skorzystać natomiast Australia, Japonia czy Hiszpania.
(warisboring.com; fot. US Navy/ Mass Communication Specialist 3rd Class Ethan M. Schumacher)