Włoska marynarka wojenna odebrała trzeci modułowy okręt patrolowy typu PPA (Pattugliatore Polivalente d’Altura), będący również również pierwszym z serii trzech zbudowanych w zmodyfikowanej konfiguracji wielozadaniowej Light+. Okręt otrzymał nazwę Raimondo Montecuccoli i numer burtowy P432. Główne zmiany obejmują między innymi montaż systemu przeciwlotniczego i sensorów elektronicznych.

Uroczystość przekazania okrętu odbyła się 27 września na terenie stoczni Fincantieri Muggiano w La Spezii. Udział wzięli między innymi kontradmirał Antonio Natale, szef dyrekcji uzbrojenia włoskiej marynarki wojennej, i dyrektor organizacji współpracy zbrojeniowej OCCAR Joachim Sucker; OCCAR zarządza programem PPA w imieniu włoskiego resortu obrony. Konsorcjum przemysłowe odpowiedzialne budowę jednostek reprezentowali przedstawiciele Fincantieri i Leonardo.

– Wielozadaniowe okręty PPA zaprojektowano jako jedną wspólną platformę w trzech różnych konfiguracjach uzbrojenia, PPA Light, Light+ i Full, w oparciu o najlepszy kompromis pomiędzy możliwościami a dostępnym finansowaniem w momencie ich budowy – powiedział wiceadmirał Enrico Credendino, szef sztabu włoskiej marynarki wojennej.



Okręty patrolowe typu PPA powstały w ramach szerszego planu modernizacji Marina Militare, zatwierdzonego w 2015 roku. Włosi planowali początkowo budowę sześciu modułowych jednostek o długości całkowitej 143 metrów, które w zależności od rodzaju wykonywanych zadań mogą zostać doposażone w dodatkowe moduły uzbrojenia i czujniki. Jeszcze w tym samym roku zamówienie rozszerzono o kolejną jednostkę.

Włosi opracowali trzy warianty uzbrojenia i wyposażenia jednostek. Wspólne dla wszystkich jest uzbrojenie artyleryjskie złożone z armaty kalibru 127 milimetrów, kolejnej kalibru 76 milimetrów i dwóch działek 25 milimetrów. W wariancie podstawowym, określanym jako Light, przewidziano wyłącznie uzbrojenie artyleryjskie, a okręty zoptymalizowane są w głównej mierze do misji patrolowych.

Drugi wariant, do którego należy Raimondo Montecuccoli, określono jako Light+. Okręty w konfiguracji „średniej” mają znacznie podniesione zdolności zwalczania celów powietrznych dzięki systemowi przeciwlotniczemu SAAM-ESD (Surface Anti-Air Missile – Extended Self Defense). System składa się z dwóch ośmiokomorowych wyrzutni pionowych Sylver A50 dla pocisków przeciwlotniczych rodziny Aster. W związku z montażem dodatkowego uzbrojenia okręt wyposażono w nowy radar z aktywnym elektronicznym skanowaniem fazowym (AESA) Kronos Quad i zmodyfikowany system zarządzania walką Leonardo SADOC.



Okręty w ostatniej, najcięższej konfiguracji Full będą w zasadzie fregatami rakietowymi i oprócz wymienionego wyżej uzbrojenia otrzymają wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych Teso Mk 2/E i kompleks ZOP. Wszystkie okręty mają również dwie przestrzenie pod zabudowę modułową: na śródokręciu i na rufie.

Moduły misyjne mają obejmować między innymi szpital, pomieszczenia dla sił specjalnych czy umożliwiające wykorzystanie bezzałogowców różnych typów. Warto dodać, że wszystkie okręty serii mają być przystosowane do montażu poszczególnych modułów uzbrojenia. PPA dysponują hangarem i lądowiskiem przystosowanym do obsługi pojedynczego śmigłowca AW101 lub dwóch NH90.

Do tej pory Marina Militare przyjęła do służby dwa pierwsze okręty PPA wersji Light – Paolo Thaon di Revel i Francesco Morosini. Rozpoczęły one służbę odpowiednio w marcu i październiku ubiegłego roku. Na różnych etapach budowy znajdują się jeszcze cztery jednostki – dwie kolejne w tej samej konfiguracji co Raimondo Montecuccoli i dwie w wersji PPA Full. Wszystkie mają zostać dostarczone w 2026 roku.

Raimondo Montecuccoli rozpocznie w najbliższym czasie serię prób morskich mających na celu sprawdzenie poprawności działania nowych systemów i wypracowanie systemu szkolenia dla przyszłych załóg okrętów w poszerzonych konfiguracjach.



Okręty patrolowe nowej generacji

Mimo że kolejne jednostki serii PPA znajdują się na różnych etapach budowy, Marina Militare postanowiła pozyskać nowe oceaniczne okręty patrolowe w ramach programu PPX. Ostatniego dnia lipca włoski resort obrony zawarł kontrakt ze spółką joint venture Orizzonte Sistemi Navali, składającej się z Fincantieri i Leonardo, w sprawie budowy trzech jednostek z opcją na kolejne trzy.

Wartość kontraktu na pierwsze trzy okręty wynosi 925 milionów euro, włączając związane z nim wsparcie logistyczne oraz modernizację infrastruktury dla baz morskich w Auguście, Cagliari i Messynie, gdzie będą stacjonować nowe okręty. Nowe jednostki zastąpią cztery znajdujące się obecnie w służbie okręty patrolowe typu Cassiopea.

Patrolowiec Spica typu Cassiopea.
(Antonio Muñoz Criado, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Dyrektor generalny Leonardo Roberto Cingolani stwierdził wówczas, że kontrakt nagradza i łączy najlepsze włoskie rozwiązania techniczne, a ponieważ Leonardo i Fincantieri są w stanie zaoferować najnowocześniejsze rozwiązania dla bezpieczeństwa Włoch, marynarka wojenna otrzyma perspektywiczne okręty.



Nowe okręty PPX mają mieć długość około 95 metrów przy wyporności 2300 ton. Załoga ma liczyć 97 oficerów i marynarzy. Okręty mają wykorzystywać doświadczenia zdobyte podczas rozwoju projektu PPA. Między innymi nowe okręty otrzymają wielofunkcyjny kokpit opracowany wspólnie przez Leonardo i Fincantieri. Kokpit pozwala na sterowanie okrętem i koordynację operacji lotniczych jedynie przez dwóch operatorów, którzy pełnią obowiązki oficera wachtowego na mostku i dowódcy z mostku. Dodatkowo kokpit daje możliwość obsługi części systemów zarządzania walką.

Uzbrojenie obejmuje armatę automatyczną Super Rapid kalibru 76 milimetrów na dziobie i dwa zdalnie sterowane stanowiska Leonardo Lionfish kalibru 30 milimetrów ulokowane w okolicach rufy nad hangarem dla śmigłowca pokładowego. Pierwszy okręt ma zostać dostarczony w 2027 roku.

Zobacz też: Indie: Udany test odpalenia pocisku balistycznego z Arihanta

Hunini, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International