Sekretariat generalny ministerstwa obrony Włoch poinformował 28 maja o złożeniu zamówienie na dostawę czterdziestu kołowych niszczycieli czołgów Centauro II (Nuova Blindo Centauro) w konfiguracji 3.0. Kontrakt zakłada możliwość skorzystania z opcji na pięćdziesiąt sześć kolejnych pojazdów.

Za realizację umowy odpowiada konsorcjum spółek Iveco Defence Vehicles i OTO Melara, a za nadzór – resorty obrony, rozwoju gospodarczego i finansów. Rzym zmówił już drugą partię pojazdów tego typu, co oznacza stopniowe wypełnianie umowy ramowej o wartości niemal 1,2 miliarda euro (około 5,1 miliarda złotych), wyłączając podatek VAT.

Kontrakt będzie polegał na sygnowaniu aneksów. Pierwszy – o wartości 159 milionów euro (niemal 650 milionów złotych) – podpisano 24 lipca 2018 roku. Obecny zakłada rozszerzenie pakietu wsparcia i gwarancyjnego z trzech do dziesięciu lat.

W 2018 roku Włosi zamówili dziesięć pojazdów Centauro II w wersji 2.0. Pierwsze cztery egzemplarze mają trafić do Esercito Italiano jeszcze w tym roku, pozostałe – w 2021. Dziesięć sztuk ma osiągnąć wstępną gotowość operacyjną w 2022 roku. Dowództwo wojsk lądowych nie zamierza poprzestawać na partii zamówionej w maju, gdyż ocenia się, że pododdziały potrzebują co najmniej 148 pojazdów. Mają się one w komplecie znaleźć u odbiorcy do 2032 roku.

Dostawy Centauro II w wersji 3.0 to jeden kilku projektów wzmocnienia pododdziałów zmechanizowanych włoskich wojsk lądowych. W grudniu Rzym zamówił trzydzieści kołowych transporterów opancerzonych Freccia, zamierza też wymienić bojowe wozy piechoty VCC-80 Dardo, a ostatnio mówiło się o ambitnych planach budowy nowego czołgu podstawowego.

W zmodyfikowanym pojeździe przesunięto wieżę OTO Melara HITFACT II z wysokociśnieniową armatą gładkolufową L/45 kalibru 120 milimetrów i współosiowym karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetrów. Było to konieczne, aby poprawić kąt widzenia nowego dzienno-nocnego panoramicznego peryskopu Attila II dla działonowego i dowódcy. Zainstalowano również wyrzutnie granatów dymnych ROSY_L (Rapid Obscuring System) kalibru 40 milimetrów.

Ponadto zmodyfikowano system kierowania ogniem, aby umożliwić strzelanie amunicją programowalną. Do innych ważnych zmian należy nowa instalacja elektryczna, wyłaz desantowy o zwiększonym do 180 stopni kącie otwarcia i nowe czterokanałowe radiostacje. Cztery anteny RCIED (Radio Controlled Improvised Explosive Device) z wersji 2.0 – rozmieszczone wokół wieży – zastąpiono innym rozwiązaniem. W ich miejsce na stropie pojawiła wielokierunkowa antena wysokiej częstotliwości do blokowania sygnału radiowego do detonacji improwizowanych ładunków wybuchowych.

Zobacz też: Belgijskie Piranhe bez amunicji przeciwpancernej

(aresdifesa.it, defense-aerospace.com)

Materiały prasowe Iveco-Oto Melara